Lauantai 5.1.2019 (radio)

Risikko haluaa tiukempaa lakia oleskelulupiin

Paula Risikko
Eduskunnan puhemies Paula Risikko. Kuva: Yle

Eduskunnan puhemies Paula Risikko sanoo, että pysyviä oleskelulupia pitää voida purkaa.

Risikko otti kantaa presidentti Sauli Niinistön uudenvuodenpuheeseen. Siinä presidentti viittasi Oulun seksuaalirikosepäilyihin. Kaikki epäillyt ovat kiintiöpakolaisia tai turvapaikanhakijoita.

Risikko sanoo, että ihmisiä on autettava mutta väärinkäytökset pitää estää. Risikko sanoi, että jos ihminen on kansallinen uhka, oleskelulupa pitää pystyä purkamaan. Hän sanoo, että kansallinen uhka pitää lisätä lakiin.

Risikko oli vieraana Yle TV 1:n Ykkösaamussa.

Puolassa pakohuoneen tulipalossa on kuollut 5 nuorta tyttöä

Kuvassa yönäkymä pakohuoneen ulkopuolelta. Poliisit kävelevät Escape Room-kyltin ohi.
Ulkokuva pakohuoneesta Puolassa Kuva: Marcin Bielecki / EPA

5 teini-ikäistä tyttöä on kuollut tulipalossa pakohuonepelissä Puolassa.

Onnettomuus sattui perjantai-iltana Koszalinin kaupungissa Pohjois-Puolassa. Lisäksi aikuinen mies sai vakavia palovammoja.

Palon syttymissyystä ei vielä ole tietoa. Ei ole myöskään tiedossa, miksi tytöt eivät päässeet pois huoneesta.

Puolan sisäministeri määräsi, että kaikkien pakohuoneiden paloturvallisuus pitää tarkistaa. Puolassa on yli 1000 pakohuonetta.

Pakohuonepeli on fyysinen seikkailupeli. Pelaajat ratkovat lukitussa huoneessa ongelmia määräajassa.

Suomalaiset pakohuoneyrittäjät ja paloturvallisuuden asiantuntijat sanovat, että pakohuoneiden turvallisuus otetaan Suomessa vakavasti.

Ahvenanmaa kärsii edelleen Aapeli-myrskystä

Kaatuneita puita.
Kaatuneita puita Aapeli-myrskyn jäljiltä Ämnäsissä, Finströmin kunnassa Ahvenanmaalla. Kuva: Jonas Edsvik / Nya Åland / Lehtikuva

Ahvenanmaalla on vielä koteja ilman sähköä Aapeli-myrskyn takia. Noin 5000 kotia oli vielä päivällä ilman sähköä.

Syrjäkylillä sähköjä joudutaan ehkä odottamaan pari viikkoa. Viranomaiset eivät tiedä tarkkaan, kuinka paljon asukkaita on saarroksissa kyläteiden päissä. Teille on kaatunut paljon puita.

Monet maaseudun asukkaat ovat muuttaneet Maarianhaminan hotelleihin, kun kotona ei ole sähköä eikä tule vettä.

Sudet tulivat pihapiiriin

Susi.
Susi eläinpuistossa. Kuva: Seppo Nykänen

Varsinais-Suomen Marttilassa on karkotettu yöllä susia. Asuinalueella oli ainakin 5 suden lauma.

Ensimmäinen havainto susista tuli poliisille jo perjantaina iltapäivällä. Osa jäljistä löytyi asuintalojen pihoilta.

Sudet ovat ehkä tulleet lähelle asuinaluetta peurojen perässä.

Nuoret Leijonat taistelevat kullasta

Suomifanit
Suomalaisfanien riemua Vancouverissa. Kuva: AOP

Suomi pelaa loppuottelussa jääkiekon alle 20-vuotiaiden MM-kisoissa. Maailmanmestaruuskisat pelataan Vancouverissa Kanadassa.

Suomi löi välierässä Sveitsin maalein 6 - 1. Loppuottelussa Suomi kohtaa USA:n.

Ottelu alkaa kello kolme aamuyöllä. Sen voi katsoa Yle TV 2:ssa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee maahanmuuttajien kanssa heille tärkeistä asioista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä