Lauantai 5.12.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä ongelmia vanhusten koronarajoituksissa ehkä on?

Oikea vastaus:

Ne ovat ehkä osin lainvastaisia.

2.Mitä tällaisia rajoituksia vanhuksilla on ollut?

Oikea vastaus:

Vanhus ei ole päässyt hoivakodissa ulos tai vanhus ei ole saanut tavata omaisia.

3.Kuka oli vieraana Ylen Ykkösaamu-ohjelmassa?

Oikea vastaus:

Puolustusministeri Antti Kaikkonen.

4.Onko Pohjanlahden turvallisuustilanne muuttunut pysyvästi?

Oikea vastaus:

Ei vaan Itämeren turvallisuustilanne on muuttunut.

5.Milloin se muuttui Kaikkosen mielestä?

Oikea vastaus:

Se muuttui vuonna 2014.

6.Mistä kolmesta maasta USA ehkä vähentää sotilaita?

Oikea vastaus:

Somaliasta, Afganistanista ja Irakista.

7.Milloin USA vetää sotilaita Somaliasta?

Oikea vastaus:

Ensi vuoden (2021) alussa.

8.Missä itsenäisyyspäivän lipunnosto järjestetään tänä vuonna?

Oikea vastaus:

Se järjestetään Hämeenlinnassa.

9.Onko presidentinlinna tyhjä sunnuntaina?

Oikea vastaus:

Ei, siellä on esiintyjiä ja Yle näyttää sieltä ohjelmaa.

10.Missä voi sataa sunnuntaina tihkusadetta?

Oikea vastaus:

Etelä-Suomessa.

11.Onko sunnuntaina pakkasta?

Oikea vastaus:

Ei ole pakkasta. Sääennusteen mukaan lämpötila on 0....+7 astetta.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä