Lauantai 5.5.2018 (radio)


Tulipalo Luumäellä

Pellettitehtaan tulipaloa sammutetaan.
Tuli tuhosi tehtaan puruvaraston. Kuva: Etelä-Karjalan Pelastuslaitos

Luumäellä on ollut iso tulipalo. Tulipalo oli pellettitehtaassa.

Kukaan ei loukkaantunut tulipalossa, mutta tuli teki isot vahingot. Vahinkojen arvo on ehkä yli miljoona euroa.

Pellettitehdas valmistaa puupurusta eli puujauheesta pellettejä. Pellettejä poltetaan lämmitystä varten.

Luumäellä tuli tuhosi koko puruvaraston. Lisäksi sammutusvesi teki vahinkoa tehtaalle.

Tehtaan omistaja arvioi, että pellettien valmistukseen tulee 1 tai 2 kuukauden tauko.

Luumäki on Kouvolan ja Lappeenrannan välissä.

Onnettomuus Kotkassa

Poliisiauto
Poliisi kertoi, että onnettomuus tapahtui mutkassa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Kotkassa on tapahtunut moottoripyöräonnettomuus. Onnettomuudessa kuoli 2 nuorta miestä.

Poliisi kertoo, että moottoripyörä ajoi ulos tieltä mutkassa. Sen jälkeen moottoripyörä törmäsi puuhun.

Marx 200 vuotta

Seinällä suurten punaisten lippujen reunustamana on Marxin kuva, jonka alla lukee 1818 - 2018. Pulpettiriveillä kuvan alla seisoo joukko puoluetyöläisiä, pääosin mustissa puvuissa.
Kiinan kommunistinen puolue on juhlinut Marxin 200-vuotispäivää.

Saksalaisen filosofin Karl Marxin syntymästä on kulunut tasan 200 vuotta. Karl Marx syntyi toukokuun 5. päivä vuonna 1818.

Marx on kommunismin perustaja. Hän kirjoitti monta tärkeää kirjaa taloudesta ja politiikasta. Marxin ajatukset olivat perusta kommunistisille valtioille, esimerkiksi Neuvostoliitolle.

Euroopassa ei ole enää kommunistisia valtioita, mutta esimerkiksi Kiinassa valta on kommunistisella puolueella. Siksi Kiina on juhlinut Marxin 200-vuotispäivää. Kiinan presidentti Xi Jinping sanoi, että Marx on historian suurin ajattelija.

Juhlan kunniaksi Kiina on lahjoittanut Marxin patsaan saksalaiselle Trierin kaupungille. Trier on Marxin syntymäkaupunki, ja siellä vietettiin lauantaina Marxin 200-vuotisjuhlaa.

Karhu Orivedellä

Karhu tallentui orivesiläisen mehiläistarhurin Janne Pajulan riistakameraan.
Orivedellä liikkui karhu aivan talojen lähellä. Kuva: Janne Pajula

Poliisi on ampunut karhun Tampereen lähellä Orivedellä. Karhu liikkui talojen lähellä, sen jälkeen kun se törmäsi bussiin keskiviikkona.

Poliisi yritti pelotella karhua pois talojen läheltä, mutta se ei onnistunut. Siksi poliisin piti ampua karhu.

Karhu oli ehkä alle 5-vuotias. Se oli uros eli miespuolinen karhu.

Citylehmät laitumelle

Lehmät päästettiin laitumelle Viikin opetus- ja tutkimustilalla Helsingissä.
Kevät tuli ja lehmät pääsivät ulos. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Kevät on alkanut Helsingin citylehmille lauantaina. Lehmät pääsivät ulos ensimmäistä kertaa talven jälkeen Helsingin yliopiston koetilalla Viikissä lauantaina.

Iso joukko helsinkiläisiä oli katsomassa, kun lehmät juoksivat ja hyppivät ilosta. Kaunis sää lisäsi lehmien ja katsojien iloa.

Katso video Viikin lehmistä

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä