Lauantai 5.8.2017 (radio)

 

Ilja Janitskin

Ilja Janitskin
MV-lehden päätoimittaja Ilja Janitskin. Kuva: Yle

Suomalaisen MV-lehden päätoimittaja Ilja Janitskin on otettu kiinni. Suomen poliisi sai asiasta tiedon kansainväliseltä poliisijärjestöltä Interpolilta perjantaina.

Janitskin otettiin kiinni Andorrassa, joka on Ranskan ja Espanjan välissä. Janitskin on asunut Espanjassa.

Suomen poliisi epäilee, että Janitskin on tehnyt monta rikosta. Janitskin on esimerkiksi ehkä kiihottanut kansanryhmää vastaan eli puhunut pahaa jostakin ryhmästä. Janitskinin MV-lehti tunnetaan Suomessa siitä, että se haukkuu maahanmuuttajia.

Suomen poliisi haluaa, että Janitskin saadaan Suomeen kuulusteluja varten.

Kuuma Eurooppa

Ihmiset vilvoittelevat suihkulähteessä.
Italialaiset yrittävät selvitä kuumuudesta. Kuva: Marco Bertorello / AFP

Osassa Eurooppaa on tosi kuuma sää. Lämpötila on noussut yli 40 asteen esimerkiksi Italiassa ja Balkanin maissa.

Viranomaiset varoittavat, että näin kuuma sää on vaarallista terveydelle. Ihmisiä on joutunut sairaalaan, ja ainakin Puolassa ja Romaniassa ihmisiä on kuollut kuuman sään takia.

Viranomaiset sanovat, että ihmisten pitää juoda paljon vettä ja ainakin vanhusten kannattaa olla sisällä.

Säätiedot kertovat, että kuuma sää jatkuu Euroopassa myös ensi viikolla.

Raikas Suomi

Poika leikkii vedessä.
Suomen kesä on raikas. Kuva: Esko Jämsä / AOP

Täällä Suomessa on sopivan lämmintä. Lämpötila on päivällä 15 ja 20 asteen välillä. Myös vesisade piristää viikonloppua eri puolilla Suomea.

Keskustelijoiden aivot

Aivokuva.
Aivoaallot alkavat noudaattaa samaa rytmiä, kun 2 ihmistä keskustelee. Kuva: AOP

Lopuksi vielä asiaa aivoista. Tiedätkö, mitä aivoissa tapahtuu keskustelun aikana? Tutkijat ovat kertoneet asiasta uusia mielenkiintoisia tietoja.

Tutkijat kertovat, että aivoaallot alkavat noudattaa samaa rytmiä, kun ihmiset keskustelevat toistensa kanssa. Näyttää melkein siltä, että keskustelijoiden aivot etsivät kontaktia toisiinsa.

Tutkimus tehtiin Baskimaan aivo- ja kielitutkimuksen keskuksessa. Tutkimustilanteessa 2 koehenkilöä keskusteli toistensa kanssa. Heillä oli päässä mittauslaitteet, joilla mitattiin aivokäyrää. Niiden avulla tutkijat huomasivat, että keskustelijoiden aivoaallot etsivät yhteistä rytmiä.

Nyt tutkijoita kiinnostaa, onko tiedosta apua esimerkiksi vieraiden kielten opiskelijoille. Tutkijat aikovat seuraavaksi selvittää, alkavatko aivoaallot noudattaa samaa rytmiä myös vieraskielisessä keskustelussa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Oppilaat laulavat koulussa Kielissä, Saksassa.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Mies ottaa aurinkoa laiturilla.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Iloisia ihmisiä kattoterassilla.

Luksian opiskelijoiden videoblogi

Osa 1 Osa 2 Osa 3 Osa 4 Osa 5 Osa 6-7 Osa 8 Osa 9 Osa 10

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä