Lauantai 5.8.2017 (radio)

 

Ilja Janitskin

Ilja Janitskin
MV-lehden päätoimittaja Ilja Janitskin. Kuva: Yle

Suomalaisen MV-lehden päätoimittaja Ilja Janitskin on otettu kiinni. Suomen poliisi sai asiasta tiedon kansainväliseltä poliisijärjestöltä Interpolilta perjantaina.

Janitskin otettiin kiinni Andorrassa, joka on Ranskan ja Espanjan välissä. Janitskin on asunut Espanjassa.

Suomen poliisi epäilee, että Janitskin on tehnyt monta rikosta. Janitskin on esimerkiksi ehkä kiihottanut kansanryhmää vastaan eli puhunut pahaa jostakin ryhmästä. Janitskinin MV-lehti tunnetaan Suomessa siitä, että se haukkuu maahanmuuttajia.

Suomen poliisi haluaa, että Janitskin saadaan Suomeen kuulusteluja varten.

Kuuma Eurooppa

Ihmiset vilvoittelevat suihkulähteessä.
Italialaiset yrittävät selvitä kuumuudesta. Kuva: Marco Bertorello / AFP

Osassa Eurooppaa on tosi kuuma sää. Lämpötila on noussut yli 40 asteen esimerkiksi Italiassa ja Balkanin maissa.

Viranomaiset varoittavat, että näin kuuma sää on vaarallista terveydelle. Ihmisiä on joutunut sairaalaan, ja ainakin Puolassa ja Romaniassa ihmisiä on kuollut kuuman sään takia.

Viranomaiset sanovat, että ihmisten pitää juoda paljon vettä ja ainakin vanhusten kannattaa olla sisällä.

Säätiedot kertovat, että kuuma sää jatkuu Euroopassa myös ensi viikolla.

Raikas Suomi

Poika leikkii vedessä.
Suomen kesä on raikas. Kuva: Esko Jämsä / AOP

Täällä Suomessa on sopivan lämmintä. Lämpötila on päivällä 15 ja 20 asteen välillä. Myös vesisade piristää viikonloppua eri puolilla Suomea.

Keskustelijoiden aivot

Aivokuva.
Aivoaallot alkavat noudaattaa samaa rytmiä, kun 2 ihmistä keskustelee. Kuva: AOP

Lopuksi vielä asiaa aivoista. Tiedätkö, mitä aivoissa tapahtuu keskustelun aikana? Tutkijat ovat kertoneet asiasta uusia mielenkiintoisia tietoja.

Tutkijat kertovat, että aivoaallot alkavat noudattaa samaa rytmiä, kun ihmiset keskustelevat toistensa kanssa. Näyttää melkein siltä, että keskustelijoiden aivot etsivät kontaktia toisiinsa.

Tutkimus tehtiin Baskimaan aivo- ja kielitutkimuksen keskuksessa. Tutkimustilanteessa 2 koehenkilöä keskusteli toistensa kanssa. Heillä oli päässä mittauslaitteet, joilla mitattiin aivokäyrää. Niiden avulla tutkijat huomasivat, että keskustelijoiden aivoaallot etsivät yhteistä rytmiä.

Nyt tutkijoita kiinnostaa, onko tiedosta apua esimerkiksi vieraiden kielten opiskelijoille. Tutkijat aikovat seuraavaksi selvittää, alkavatko aivoaallot noudattaa samaa rytmiä myös vieraskielisessä keskustelussa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä