Lauantai 6.10.2018

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Missä ilmastoasiantuntijat ovat kokouksessa?

Oikea vastaus:

Ilmastoasiantuntijat ovat kokouksessa Etelä-Koreassa.

2.Milloin ilmastoasiantuntijat julkistavat raportin?

Oikea vastaus:

Ilmastoasiantuntijat julkistavat raportin ylihuomenna maanantaina.

3.Kuka kouluttaa Suomessa maahanmuuttajia työntekijöiksi?

Oikea vastaus:

Isot yritykset kouluttavat Suomessa maahanmuuttajia työntekijöiksi.

4.Mikä on hankkeen tavoite?

Oikea vastaus:

Tavoite on, että 2500 maahanmuuttajaa saa työpaikan

5.Kuinka monta ihmistä on koulutuksessa?

Oikea vastaus:

1000 ihmistä on koulutuksessa?

6.Kuka Jari Leppä on?

Oikea vastaus:

Jari Leppä on maa- ja metsätalousministeri.

7.Kuka on kuollut?

Oikea vastaus:

Espanjalainen oopperalaulaja Montserrat Caballé on kuollut.

8.Kuinka kauan hänen ura kesti?

Oikea vastaus:

Montserrat Caballén ura kesti 50 vuotta

9.Miksi tiet olivat liukkaita?

Oikea vastaus:

Tiet olivat liukkaita, kun tienpinnalle oli kertynyt vettä.

10.Mitä suihkuvirtaus voi tuoda Suomeen?

Oikea vastaus:

Suihkuvirtaus voi tuoda Suomeen ihan kesäistä lämpöä.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä