Lauantai 6.10.2018 (radio)

Ilmastoasiantuntijat ovat huolissaan

Helsingin Sanomien lehtileike vuodelta 1978.
Sanomalehti Helsingin Sanomat kertoi ilmaston lämpenemisestä jo vuonna 1978. Kuva: HS.fi / aikakone

Maailman ilmastoasiantuntijat sanovat, että nyt kaikkien ihmisten pitää kiinnittää huomiota maapallon ilmaston lämpenemiseen. Maailman ilmastoasiantuntijat ovat kokouksessa Etelä-Koreassa.

Ylihuomenna maanantaina ilmastoasiantuntijat julkistavat raportin.

Raportissa ilmastoasiantuntijat kertovat, kuinka paljon ja kuinka nopeasti maapallon ilmasto lämpenee.

llmastoasiantuntijat kertovat myös, kuinka paljon kasvihuonekaasujen päästöjä pitää vähentää. Kun ihmiset ja valtiot vähentävät kasvihuonekaasujen päästöjä, ilmasto lämpenee hitaammin.

Yritykset kouluttavat maahanmuuttajia

Paltamon kunta toivoo kesätyöllistämisen tukemisella myös nuorten työllistymistä alueelle jatkossakin.
Isot yritykset kouluttavat maahanmuuttajia työntekijöiksi. Kuva: Lucas Holm / Yle

Isot yritykset kouluttavat Suomessa maahanmuuttajia työntekijöiksi. Yritykset kouluttavat työntekijöitä aloille, joilla on pula työntekijöistä.

Työministeriö on myös mukana isossa hankkeessa. Tavoite on, että 2500 maahanmuuttajaa saa työpaikan.

Koulutuksessa on nyt 1000 ihmistä.

Ministeri huolestui koululaisten ruokailutavoista

Maatalousministeri Jari Leppä Porin SuomiAreenassa.
Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä huolestui koululaisten ruokailutavoista. Kuva: Juha Kivioja / Yle

Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä haluaa selvittää, miksi koululaiset eivät syö kouluruokaa.

Ministeri Leppä sanoi tänään haastattelussa, että hän on huolissaan koululaisten ruokailutavoista.

Tutkimus paljasti, että monet yläkoulaiset eivät syö ollenkaan koulussa.

Ministeri haluaa selvittää myös, pitääkö koulussa tarjota välipalaa.

Oopperatähti on kuollut

Montserrat Caballé.
Oopperatähti Montserrat Caballé kuoli 85-vuotiaana. Kuva: Nina Parikka / Lehtikuva

Espanjalainen oopperalaulaja Montserrat Caballé on kuollut. Hän oli kaikkialla maailmassa kuuluisa oopperalaulaja.

Caballén ura kesti 50 vuotta. Hän esiintyi isoissa oopperataloissa.

Montserrat Caballé esitti myös popmusiikkia oopperatyyliin.

Tiet voivat olla liukkaita

tien pintaa jäässä
Yöllä on niin kylmä, että tielle kertynyt vesi jäätyy. Kuva: Riina Mäentausta / Yle

Autoilijoiden kannattaa olla tarkkana viikonlopun aikana. Tie voi nyt olla yllättävän liukas.

Keski- ja Itä-Suomessa tapahtui tänään lauantaina aamulla paljon peltikolareita. Tiet olivat liukkaita, kun tienpinnalle oli kertynyt vettä.

Ensi viikolla sää voi muuttua vielä lämpimäksi. Suihkuvirtaus voi tuoda Suomeen ihan kesäistä lämpöä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä