Lauantai 6.1.2018 (radio)

Lisää sähkökatkoja Kainuussa

Mies lakaisee lunta pois talon portailta Hyrynsalmella.
Sähköt pätkivät Seppo Anttosen kotona perjantaina. Kuva: Kimmo Rauatmaa / Lehtikuva

Itä-Suomessa Kainuussa sataa lisää lunta. Lumi painaa puita sähköjohtojen päälle, ja siksi yli 5 000 kotia on ollut ilman sähköä tänään lauantaina.

Sähkökatkoja on ollut Kainuussa noin viikon ajan. Ihmiset ovat pärjänneet aika hyvin, koska maalla ihmiset ovat tottuneet siihen, että palvelut eivät aina toimi. Monilla on puu-uuni, jolla voi lämmittää taloa ja laittaa ruokaa. Koska ulkona ei ole kova pakkanen, ihmisille ei ole tullut kotona liian kylmä. Monella on myös varageneraattori, joka tekee dieselöljyllä sähköä.

Kun sähköt ovat poikki, myös puhelimet eivät aina toimi. Kännykkämastot eivät toimi kauan ilman sähköä.

Tärkeitä tavaroita sähkökatkossa

Puulämmitys, kuivia puita, tulitikkuja, myrskylyhty, kynttilöitä, retkikeitin, taskulamppuja, varaparistoja, patteritoiminen radio, paketti jonka avulla selviää sähkökatkon aikana.
Radio, pattereita, kynttilöitä ja tulitikkuja tarvitaan, jos sähköt ovat kauan poikki. Kuva: Pekka Sakki / Lehtikuva

Suomessa kaikkien kannattaa pitää kotona joitakin tavaroita, joiden avulla pärjää, vaikka sähköt ovat poikki monta päivää.

Tällaisia tavaroita ovat taskulamppu, kynttilät ja tulitikut. Tärkeä on myös radio, joka toimii pattereilla. Radiosta kuulee uutiset ja muuta tärkeää tietoa, vaikka televisio ja netti eivät toimi. On olemassa latureita, joilla voi ladata kännykän, vaikka ei ole sähköä. Käteistä rahaa on hyvä olla.

Kotona kannattaa pitää aina ruokaa, vettä ja lääkkeitä niin paljon, että pärjää monta päivää.

Energia-ala vastustaa kivihiilen kieltoa

Hanasaaren voimalaitos ja hiilikasa Helsingissä.
Helsingin taloja lämmittää yhä kivihiili. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Energiateollisuus vastustaa kivihiilen kieltoa.

Ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen ehdottaa, että kivihiilen käyttö kielletään vuoteen 2025 mennessä. Energiateollisuus sanoo, että kivihiilen käyttö vähenee joka tapauksessa 10 vuodessa. Jos kivihiili kielletään, kielto tulee kalliiksi kuluttajille ja energiamarkkinat menevät sekaisin, energia-ala sanoo.

Ministeri Tiilikainen haluaa selvittää, voivatko kunnat hylätä kivihiilen 7 vuodessa ja alkaa käyttää esimerkiksi maakaasua.

Presidentin puolison täytyy jättää koti ja työ

Tellervo Koivisto.
Tellervo Koivisto. Kuva: Markku Pitkänen / YLE

Tellervo Koivisto ja Pentti Arajärvi kertovat Ylen haastattelussa, minkälaista on olla presidentin puoliso Suomessa.

Tellervo Koiviston mies Mauno Koivisto oli Suomen presidentti 1980- ja 90-luvulla. Tellervo Koivisto sanoo, että se oli mielenkiintoista aikaa. Hän sanoo kuitenkin, että oli vaikea muuttaa pois omasta kodista. Virka-asunto oli vähän kuin hotelli. Siellä kävi koko ajan vieraita. Kesämökki oli Tellervo Koivistolle tärkeä paikka, siellä hän sai olla oma itsensä.

Pentti Arajärvi.
Pentti Arajärvi. Kuva: Pekka Tynell / Yle

Pentti Arajärven vaimo Tarja Halonen oli presidentti 2000-luvulla. Pentti Arajärven täytyi lopettaa oma työ. Hän joutui myös olemaan julkisuudessa enemmän kuin halusi. Myös Arajärvi sanoo kuitenkin, että presidentin puoliso pääsee jännittäviin paikkoihin ja tapaa mielenkiintoisia ihmisiä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä