Lauantai 6.2.2021 (radio)

Rakennusalalla opiskelijapula

Turun Kauppatorin toriparkin rakennustyömaa.
Koronatilanteen takia rakennustyömaille on vaikea päästä ei harjoittelemaan. Kuva: Petteri Bülow / Yle

Rakennusalalla on pulaa työntekijöistä. Rakennusalalle tulee liian vähän uusia opiskelijoita. Rakennusala ei kiinnosta monia nuoria.

Pula työvoimasta voi pahentua. Koronatilanne on vaikeuttanut rakennusalan opiskelua. Opiskelijat eivät ole voineet esimerkiksi olla työmaalla oppimassa tai antaa työnäytettä.

Myös töiden aloittaminen on vaikeutunut rakennusalalla.

Suksikauppa on vilkasta

Kari Jokelainen esittelee suksia asiakkaalle.
Myyjä esittelee suksia asiakkaalle urheiluvälinekaupassa. Kuva: Annu Passoja / Yle

Koko Suomessa on nyt kunnon talvi eli paljon lunta ja pakkasta.

Talviurheiluvälineitä myydään nyt tosi paljon. Esimerkiksi karvapohjasuksista ja naisten hiihtomonoista on kaupoissa pulaa. Karvapohjasukset ovat suosittuja, koska niitä ei tarvitse voidella.

Myös nettikirpputoreilla myydään ja ostetaan nyt paljon suksia, lumilautoja ja luistimia.

Ruotsin rajalle tuli tiukennuksia

Suojavaruusteisiin pukeutunut hoitaja koronatestikontin edustalla.
Koronatestauspiste Tornion ja Haaparannan rajalla. Kuva: Juuso Stoor / Yle

Liikkuminen Suomesta Ruotsiin on tiukentunut tänään lauantaina.

Ruotsi vaatii nyt negatiivisen koronatestituloksen matkustajilta, jotka tulevat Ruotsiin. Muutoksella rajoitetaan ihmisten kulkemista, että muuntunut koronavirus ei leviä maiden välillä.

Testipakko ei koske lapsia, jotka ovat alle 18-vuotiaita eikä niitä ihmisiä, jotka asuvat Ruotsissa.

Tyttöjen ympärileikkauksen vastainen päivä

naisen sukuelimen ympärileikkaustapoja, grafiikka
Eri ympärileikkaustapoja. Naisten ympärileikkaus on haitallinen toimenpide. Se on Suomessa rikos. Kuva: Yle Uutisgrafiikka, FGM

Tänään 6. helmikuuta vietetään tyttöjen ympärileikkauksen vastaista päivää.

Tyttöjen ympärileikkaus, eli sukuelimien silpominen, on Suomessa rikos. Silpominen aiheuttaa vakavia terveysriskejä.

Ympärileikkaus voi vaikeuttaa synnytystä. Monet lääkärit ja sairaanhoitajat sanovat, että asiasta on vaikea puhua terveydenhuollossa. Ympärileikkauksesta pitää kertoa lääkäreille jo silloin, kun odottaa vauvaa.

Saamelaisten kansallispäivä

Sámi leavga
Saamelaisten lippu. Kuva: Ville Fofonoff / Yle

Tänään 6. helmikuuta vietetään saamelaisten kansallispäivää.

Nykyään noin 60 prosenttia saamelaisista asuu saamelaisalueen ulkopuolella eri puolilla Suomea tai Norjassa, Ruotsissa ja Venäjällä.

Saamelaiset ovat Euroopan unionin alueen ainoa alkuperäiskansa. Suomen perustuslakiin saamelaisten asema kirjattiin vuonna 1995.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä