Lauantai 6.4.2019 (radio)


Helsingin ilmastomarssi

Ilmastomarssille osallistuvat kokoontuivat Senaatintorilla Helsingissä 6. huhtikuuta 2019
10 000 ihmistä osallistui ilmastomarssiin. Kuva: Timo Jaakonaho / Lehtikuva

Helsingissä on ollut iso ilmastomarssi. Tapahtumassa oli mukana noin 10 000 ihmistä.

Ihmiset marssivat, koska he ovat huolissaan ilmaston lämpenemisestä. He vaativat, että poliitikot tekevät päätöksiä, jotka hidastavat ilmaston lämpenemistä.

Marssin osallistujat muistuttivat, että ilmasto ei saa lämmetä yli 1,5 astetta. Jos ilmasto lämpenee enemmän, esimerkiksi myrskyt, tulvat ja kuumuus lisääntyvät maapallolla.

Ilmasto lämpenee hiilidioksidipäästöjen takia. Päästöjä tulee esimerkiksi liikenteestä ja teollisuudesta. Marssin osallistujien mielestä poliitikkojen täytyy ottaa ilmaston lämpeneminen vakavasti.

Iranin tulvat

Ilmakuva tulvivalta Pol-e Dokhtarin kaupungin alueelta 2. huhtikuuta.
Tulvavesi on noussut kaupunkien kaduille Iranissa. Kuva: Aziz Babanejad / AFP / Lehtikuva

Iranissa on pahoja tulvia. 70 ihmistä on kuollut. Yli 80 000 ihmistä on siirretty tulva-alueelta turvaan.

Tulvien syy on kova sade. Sateita on ollut jo 3 viikon ajan.

Iranilaiset kritisoivat presidentti Hassan Rouhania. Presidentti on iranilaisten mielestä hoitanut tilannetta huonosti.

Kevät ja rakkaus

Benen på en man och en kvinna står mot varann ute i en park och kysser varann
Kevät tuo valoa, mutta tuoko se myös rakkautta? Kuva: © Eugenio Marongiu

Nyt keväällä valon määrä kasvaa. Monet sanovat, että kevät ja kesä ovat myös rakkauden aikaa. Mutta onko näin?

Dosentti Sonja Koski sanoo, että ihmiset solmivat parisuhteita ja saavat vauvoja kaikkina vuodenaikoina. Kulttuurilla on kuitenkin vaikutusta. Suomessa juhannus on tärkeä juhla, ja aikaisemmin monet menivät naimisiin juuri juhannuksena. Vauvoja syntyi sitten paljon maaliskuussa. Niin ei enää ole, Koski sanoo.

Valo kuitenkin vaikuttaa silmien kautta aivoihin. Professori Timo Partonen kertoo, että valon takia aivot tuottavat enemmän serotoniinia. Se on aine, joka tekee meistä pirteitä ja sosiaalisia. Siksi nukumme vähemmän ja kiinnostumme muista ihmisistä.

Ehkä kevät sittenkin on rakkauden aikaa. Ainakin iso suomalainen deittipalvelu kertoo, että sillä on keväällä enemmän asiakkaita kuin talvella.

Kevään lämpimin päivä

Leskenlehtiä.
Leskenlehti on kevään kukka. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Lauantai on ollut aurinkoinen päivä. Lauantai oli myös kevään tähän asti lämpimin päivä.

Porissa, Länsi-Suomessa, mitattiin lauantaina 15 astetta lämmintä.

Lähipäivinä sää kuitenkin kylmenee. Vettä, räntää ja lunta sataa eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä