Lauantai 6.6.2020 (radio)

Katri Kulmuni haluaa jatkaa keskustan johtajana

Katri Kulmuni håller presskonferens och berättar att hon avgår som finansminister.
Katri Kulmuni kertoi perjantaina, että hän eroaa valtiovarainministerin työstä.

Keskusta-puolueen johtaja Katri Kulmuni haluaa jatkaa keskustan johtajana.

Kulmuni toivoo, että keskustan puoluekokous syyskuussa valitsee hänet jatkamaan keskustan johtajana.

Perjantaina Katri Kulmuni kertoi, että hän eroaa valtiovarainministerin eli rahaministerin työstä Suomen hallituksessa. Keskusta-puolue päättää ensi viikolla, kenestä tulee uusi valtiovarainministeri.

Ravintolat tehovalvonnassa

Ihmisiä Lasipalatsin Laiturin terassilla Helsingissä 1. kesäkuuta
Ravintolat saavat olla auki kello 23 asti. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Poliisi valvoo ravintoloita tehostetusti tänä viikonloppuna. Ravintolat avautuivat maanantaina. Nyt on ensimmäinen viikonloppu, kun ravintolat ovat auki yli 2 kuukauden jälkeen.

Aluehallintovirasto on antanut ravintoloille monia ohjeita, joita ravintoloiden pitää noudattaa, ettei koronavirus leviä. Esimerkiksi kaikilla asiakkailla pitää ravintolassa olla istumapaikka. Ihmisten väliin pitää jäädä tilaa eli turvavälit. Sisällä ravintolassa saa olla ihmisiä vain 50 % tavallisesta määrästä.

Jos ravintola ei noudata ohjeita, poliisi voi sulkea ravintolan.

Koronatilanne voi muttaa lasten kesänviettoa

Isovanhempien kanssa on kiva viettää aikaa kesällä. Kuva: YLE / Seppo Luotohaara

Koronatilanne muuttaa monissa perheissä lasten kesänviettoa. Monissa perheissä isovanhemmat hoitavat lapsia kesällä tai lapset menevät isovanhempien luokse. Joissakin perheissä lapset voivat olla isovanhempien luona esimerkiksi viikon, jos vanhemmat ovat töissä.

Tänä kesänä isovanhemmat eivät ehkä voi auttaa lastenhoidossa. Suomessa on voimassa ohje, että koronatilanteen takia ei ole hyvä mennä kylään yli 70-vuotiaiden luokse.

Isovanhempia on hyvä tavata ulkona ja pitää turvavälit.

Vielä ehtii ilmoittaa havaintoja keväästä

Neitoperhonen (Aglais io)
Neitoperhosia alkaa keväällä näkyä huhtikuussa.

Luonto-Liiton kevätseuranta päättyy tänä viikonloppuna. Kevätseuranta tarkoittaa, että ihmiset eri puolilta Suomea ovat ilmoittaneet Luonto-Liittoon havaintoja keväästä, esimerkiksi mitä kasveja tai eläimiä he ovat nähneet.

Havaintojen avulla on saatu tietoa, miten kevät etenee eri puolilla Suomea.

Nyt kevätseuranta päättyy tältä vuodelta. Esimerkiksi melkein kaikki muuttolinnut ovat jo tulleet Suomeen, ja kesä on alkanut.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä