Lauantai 6.7.2019 (radio)


Maanjäristys Kaliforniassa

Kartta, jossa näkyy Ridgecrestin kaupungin sijainti Yhdysvalloissa.
Järistyksen keskus oli lähellä Los Angelesia. Kuva: Tommi Pylkkö / Yle

Kaliforniassa, USA:ssa, on tapahtunut maanjäristys. Järistys oli voimakas, sen voimakkuus oli 7,1.

Kukaan ei todennäköisesti kuollut järistyksessä. Maanjäristyksen keskus oli 200 kilometrin päässä Los Angelesin kaupungista.

Samalla alueella oli maanjäristys myös 2 päivää sitten. Tutkijat pelkäävät, että järistykset voivat jatkua.

Tulipalo Mikkelissä

Palomies ja -auto pelastusasemalla.
Palomiehillä oli paljon työtä lauantaina Mikkelissä. Kuva: Emilia Malin / Yle

Mikkelissä, Itä-Suomessa, on ollut iso tulipalo. Tuli poltti varastohallin.

Kukaan ei loukkaantunut tulipalossa. Vahingot ovat kuitenkin suuret, noin 500 000 euroa.

Varastossa oli paljon erilaisia koneita. Tulipalo alkoi ehkä traktorista, joka oli varaston pihalla.

Marjastuskaveri Facebookista

Nainen poimii mustikkaa.
Marjastus on kivempaa, jos mukana on kaveri. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Suomalaisia kannustetaan marjastamaan.

Monet eivät marjasta, koska heillä ei ole marjastuskaveria. Siksi luonnontuotealan järjestö Arktiset Aromit auttaa ihmisiä löytämään marjastuskaverin.

Järjestö aloitti Facebookissa kampanjan, jonka nimi on Marjakaverit. Sen avulla ihmiset voivat löytää marjastuskavereita ja sopia marjaretkistä.

Suomen luonnossa kasvaa paljon marjoja. Ihmiset keräävät kuitenkin alle 10 prosenttia esimerkiksi metsien puolukoista ja mustikoista.

Kesämökin rauha

Kesämökki Ohtakarilla Kokkolassa.
Vesi ja rauha ovat suomalaisille tärkeitä mökillä. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Suomalaisille on tärkeää, että kesämökki on meren tai järven rannalla. Yli 80 prosenttia uuden kyselyn vastaajista piti tärkeänä, että mökki on veden äärellä.

Myös oma rauha on suomalaisille tärkeää. Yli 70 prosenttia vastaajista haluaa olla mökillä omassa rauhassa.

Suomalaiset eivät kaipaa mökillä naapureiden seuraa. Noin 70 prosenttia kyselyn vastaajista on sitä mieltä, että naapureiden seura ei ole tärkeää.

Kyselyn teki Kunnallisalan kehittämissäätiö.

Runon ja suven päivä

Näkymä Ukko Kolilta, Pielinen.
Suvi eli kesä on suomalaisille runon aikaa. Kuva: Tiina Tuomaala / AOP

Lauantaina on vietetty runon ja suven eli kesän päivää. Päivää vietetään 6. heinäkuuta, koska se on Eino Leinon syntymäpäivä.

Kirjailija Eino Leino on Suomen kansallisrunoilija. Hän kuoli vuonna 1926.

Runon ja suven päivä on liputuspäivä.

Lintujen laulu

Lintu lentää ruokintapaikalle syömään.
Linnut laulavat eniten kesän alussa. Kuva: Noora Haapaniemi / Yle

Lintujen laulu alkaa jo vähentyä. Se on merkki siitä, että kesä on jo pitkällä.

Linnut laulavat eniten kesän alussa.

Nyt linnut hoitavat ja ruokkivat poikasia. Poikasia on paljon, koska kesäkuu oli lämmin.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Parempia selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä