Lauantai 6.8.2022

TV:n selkouutisilla on kesätauko 6.6.–12.8.
Lue ja kuuntele radiolähetys tästä.

Ylimääräinen lapsilisä

Annika Saarikko.
Valtiovarainministeri Annika Saarikko. Kuva: Sakari Piippo / Yle

Rahaministeri Annika Saarikko sanoo yhä, että kaikille perheille kannattaa maksaa ylimääräinen lapsilisä. Saarikko ehdotti jo aikaisemmin, että perheet saavat 2 lapsilisää joulukuussa.

Saarikon esitystä on arvosteltu. Joidenkin ihmisten mielestä ylimääräistä lapsilisää ei tarvitse maksaa sellaisille perheille, joilla on hyvät tulot.

Annika Saarikko sanoo nyt, että lapsilisää on maksettu kymmeniä vuosia kaikille perheille. Järjestelmää ei voi Saarikon mielestä muuttaa nopeasti.

Israel

Ihmiset kannattelevat Israelin lippuja ja joku on sytyttänyt keltaista huomiosavua ilmoille syöksevän soihdun.
Ihmiset kannattelevat Israelin lippuja. Kuvituskuva toukokuulta. Kuva: Atef Safadi / EPA

Israel on tehnyt iskuja Gazan alueelle. Israelin iskuissa on kuollut ainakin 11 ihmistä ja haavoittunut 80 ihmistä. Israel aloitti iskut perjantaina.

Israel iskee Islamilaista Jihadia vastaan. Israel sanoo, että Islamilainen Jihad on terroristijärjestö, jota Iran tukee.

Israel sanoo myös, että Islamilainen Jihad ampuu koko ajan raketteja Gazasta Israelin puolelle.

Kroatian bussionnettomuus

Kroatiassa on ollut paha bussionnettomuus. Ainakin 12 ihmistä kuoli ja yli 30 loukkaantui, kun bussi ajoi ulos valtatieltä.

Onnettomuus sattui noin 50 kilometriä pohjoiseen Kroatian pääkaupungista Zagrebista. Bussi oli puolalainen.

Kroatian televisio kertoo, että bussin kuljettaja ilmeisesti nukahti.

Assembly

Yleisöä Assemblyssa.
Yleisöä Assemblyssa. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle

Helsingin Messukeskuksessa on meneillään Suomen suurin tietokonefestivaali Assembly. Assemblyssa ihmiset esimerkiksi pelaavat pelejä tietokoneella. Paikalla on paljon nuoria.

Assembly täyttää tänä vuonna 30 vuotta.

Sienet

Turun Sieniseuran puheenjohtaja Maart Piitulainen sienikori kädessään Ruissalossa.
Turun Sieniseuran puheenjohtaja Maart Piitulainen sienikori kädessään Ruissalossa. Kuva: Minna Rosvall / Yle

Metsässä on nyt paljon sieniä.

Varsinkin kantarelleja on Etelä-Suomen ja Keski-Suomen metsissä enemmän kuin tavallisesti elokuun alkupuolella. Sen sijaan tatteja on metsässä vähemmän kuin yleensä.

Sää on ollut sienille hyvä. Sienille on hyvä, kun välillä on lämmin ja välillä sataa vettä.

Monia sieniä on metsässä eniten syyskuussa.

Myrsky

Myrskyn kaatama haapa.
Teille kaatuneet puut ovat katkaisseet liikennettä Mikkelin alueella. Kuva: Jaana Polamo / Yle

Itä-Suomessa ja Kainuussa on ollut myrsky. Ainakin Pohjois-Karjalassa ja Kainuussa on kaatunut puita. Sähköt ovat olleet poikki monista kodeista.

Sunnuntaina päivällä sää on poutainen ja paikoin selkeä. Paikoin sataa sunnuntaina kuitenkin vähän vettä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä