Lauantai 7.10.2017

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mikä on rotavirus?

Oikea vastaus:

Se on virus, joka aiheuttaa vatsatautia.

2.Miksi rotavirus on vähentynyt Suomessa?

Oikea vastaus:

Koska kaikki lapset saavat nykyään rokotteen rotavirusta vastaan

3.Kuinka monta vakavaa sairaustapausta on vältetty rokotteen ansiosta?

Oikea vastaus:

Noin 2200 sairaustapausta vuodessa.

4.Minkä takia tulli valvoo alkoholin maahantuontia vähemmän kuin ennen?

Oikea vastaus:

Valvonta on vähentynyt, koska tullilla on entistä vähemmän rahaa käytettävissä.

5.Kuinka monta alkoholilastia tulli siirsi alkuvuoden aikana veroharkintaan?

Oikea vastaus:

18.

6.Kuinka monta ihmistä muutti Ahvenanmaalle viime vuonna?

Oikea vastaus:

Yli 1000.

7.Mitä kieltä heistä suurin osa puhui äidinkielenään?

Oikea vastaus:

Ruotsia.

8.Missä sataa eniten vettä sunnuntaina?

Oikea vastaus:

Kaakkois-Suomessa.

9.Millainen sää on pohjoisessa?

Oikea vastaus:

Viikonloppuna poutaa, mutta ensi viikolla myös pohjoisessa sataa. Lapissa voi myös sataa lunta.

10.Mitä muuta Kerttu Kotakorpi kertoo lähipäivien säästä?

Oikea vastaus:

Hän kertoo, että lähipäivät ovat myös tuulisia.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä