Lauantai 7.10.2017 (radio)

Rotavirusrokote on tehonnut hyvin

Pieni lapsi on television edessä lattialla.
Suomessa kaikki lapset rokotetaan rotavirusta vastaan. Kuva: Tiia Korhonen / Yle

Pikkulapset joutuvat Suomessa enää aniharvoin sairaalaan rotaviruksen takia. Ennen rotavirus oli tavallinen syy pienten lasten sairaalahoitoon.

Rotavirus aiheuttaa vatsatautia, joka tarttuu herkästi. Se aiheuttaa lapselle ripulia, oksentelua ja kuumetta.

Rotavirus on vähentynyt Suomessa nopeasti, koska vuodesta 2009 lähtien kaikki lapset ovat saaneet rokotteen rotavirusta vastaan.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL sanoo, että rotavirusrokote on ollut tosi tehokas. Rotaviruksen aiheuttamat sairaalahoidot ovat 5 vuoden kuluessa vähentyneet alle 5-vuotiailla lapsilla 93 prosenttia.

THL laskee, että rokotteet ovat estäneet vuosittain noin 2200 vakavaa sairaustapausta.

Tullin alkoholivalvonta vähenee

mies vetää kaljakärryjä perässään.
Monet suomalaiset ostavat Viron matkalta tuliaisiksi alkoholia. Kuva: Mauri Ratilainen / AOP

Tulli valvoo alkoholin maahantuontia vähemmän kuin ennen. Valvonta on vähentynyt, koska tullin rahoitusta on leikattu.

Ennen tullilla oli 7 ihmistä, jotka valvoivat alkoholin maahantuontia Helsingin satamissa. Nyt heitä on vähemmän, joten esimerkiksi tehovalvontaiskuja tehdään vähemmän kuin ennen.

Tammikuun ja kesäkuun välisenä aikana tuli otti kiinni 18 alkoholilastia, jotka siirrettiin veroharkintaan. Vielä pari vuotta sitten veroharkintaan siirrettiin yli 500 lastia vuodessa.

Alkoholilasti siirretään veroharkintaan, jos tulli epäilee, että kaikkea ei ole tarkoitettu omaan käyttöön. Silloin alkoholista voi joutua maksamaan veroa.

Ahvenanmaa sai uusia asukkaita

Ahvenanmaa
Ahvenanmaan saariryhmä on osa Suomea.

Ahvenanmaalle muutti viime vuonna ennätysmäärä ihmisiä. Ahvenanmaalle muutti yli 1000 ihmistä.

Muuttajista 700 puhuu äidinkielenään ruotsia ja noin 100 suomea. Yli 200 muuttajaa puhuu äidinkielenään jotain muuta kuin suomea tai ruotsia.

Ahvenanmaalla asuu yhteensä noin 30 000 ihmistä.

Sää muuttuu sateiseksi

Sääkartta kolmelle päivälle.
Pohjoisessa on aluksi poutaa, kun muualla maassa sataa. Kuva: Yle

Lähipäivinä sataa paljon.

Ylen meteorologi Kerttu Kotakorpi kertoo, että ensimmäinen saderintama tulee Suomeen lauantai-iltana. Tuolloin eniten vettä saadaan Lounais-Suomessa.

Sen jälkeen sateet liikkuvat itään. Sunnuntaina eniten sataa kaakossa. Vettä tulee ehkä jopa 30 millimetriä, Kerttu Kotakorpi sanoo.

Pohjoisessa on aluksi poutaa, mutta viikonlopun jälkeen sää muuttuu myös siellä sateiseksi. Ensi viikon puolivälissä Lapissa voi myös sataa lunta.

Kerttu Kotakorpi sanoo, että lähipäivät ovat myös tuulisia.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Alakoululaisia ottamassa ruokaa koulun ruokalassa.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Naisia naamiaisasuissaan.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä