Lauantai 7.1.2023 (radio)

Koronatilanne ja Kiinan-lennot

Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru.
Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru oli lauantaina vieraana Ylen Ykkösaamu -ohjelmassa.  Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru sanoo, että Suomi haluaa torjua mahdollista uutta koronaviruksen tautiaaltoa. Kiuru muistuttaa, että koronapotilaat ovat kuormittaneet syksyn aikana terveydenhuoltoa. 

Kiuru sanoo, että Kiinan koronatilanteesta ja uudesta virusmuunnoksesta ei ole saatu tarpeeksi tietoa. Siksi Kiinan-lentojen matkustajille tarvitaan koronarajoituksia. 

Kiinan-lentojen matkustajilta aletaan pian vaatia negatiivista koronatestitodistusta. Kiuru sanoo, että määräys tulee voimaan mahdollisimman pian. Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru oli lauantaina vieraana Ylen Ykkösaamu -ohjelmassa. 

Päivystysten ruuhkat

Harmaan rakennuksen seinässä lukee Tays päivystys Acuta.
Monilla alueilla on ollut ruuhkaa päivystyksissä. Siksi odotusajat voivat olla tosi pitkiä. Kuva: Marjut Suomi / Yle

Terveydenhuollon päivystysten ruuhkat jatkuvat. Päivystyksiä kuormittaa esimerkiksi pula vanhusten jatkohoitopaikoista. Jatkohoitopaikkoja on liian vähän. Siksi päivystyksiin tulee potilaita, joita ei pystytä hoitamaan muualla. 

Esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue aikoo vähentää palveluasumispaikkoja ja sairaalapaikkoja, koska hyvinvointialue haluaa säästää rahaa. 

Myös muilla hyvinvointialueilla mietitään keinoja säästää. 

USA:n edustajainhuone

Kevin McCarthy kädet levällään.
Uusi puhemies on republikaani Kevin McCarthy. Kuva: Michael Reynolds / EPA

USA:n edustajainhuone on valinnut uuden puhemiehen. Uusi puhemies on republikaani Kevin McCarthy. 

Puhemiehen valitseminen oli harvinaisen vaikeaa ja valitseminen kesti 5 päivää. USA:n edustajainhuone äänesti puhemiehestä 15 kertaa. 

Edustajainhuone säätää USA:ssa lakeja. Edustajainhuoneen puhemies on USA:n hallinnon kolmanneksi korkein virka. Korkeampia virkoja ovat vain presidentti ja varapresidentti. 

Sähkötuki

Tampereen sähkölaitoksen lasku.
Sähkötukea voi saada yli 400 euron sähkölaskuun. Kuva: Matias Väänänen / Yle

Kela on julkaissut lomakkeen, jolla voi hakea tukea kalliisiin sähkölaskuihin. Tukea myönnetään pienituloisille. 

Sähkötukea voi saada tammikuulta, helmikuulta ja maaliskuulta. Kelan sähkötukea voi saada, jos sähkölasku on yli 400 euroa kuukaudessa. 400 euroa ylittävään määrään voi saada tukea 60 prosenttia. 

Hakemuksen liitteeksi tarvitaan sähkölasku. Sähkötuen hakemuslomake on julkaistu Kelan verkkosivuilla. 

Sää

Sunnuntain sääkartta.
Lännestä tulee lumisade sunnuntaina.

Talven pakkasennätys on rikkoutunut Muoniossa. Muonion kirkonkylän havaintoasemalla oli lauantaina aamulla pakkasta 34,8 astetta. 

Sunnuntaina on pilvistä. Lännessä alkaa sataa lunta. Aivan idässä aurinko voi vielä paistaa välillä. Lämpötila on -5 ja -15 asteen välillä. 

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä