Lauantai 7.12.2019 (radio)


Hallituskriisin syy

Antti Rinne
Antti Rinne erosi tiistaina pääministerin työstä. Kuva: Pekka Sipola / AOP

Suomessa on ollut tällä viikolla hallituskriisi. Kriisin takia pääministeri Antti Rinne erosi pääministerin työstä tiistaina.

Suomalaisten mielestä pääministeri aiheutti itse hallituskriisin. Näin kertoo Ylen kysely. 56 prosenttia kyselyn vastaajista sanoi, että pääministeri oli kriisin syy.

Kriisi syntyi, kun hallituspuolue keskusta ei enää luottanut pääministeriin. Siksi keskusta halusi, että Rinne eroaa. Rinne on SDP:stä, joka on hallituksen suurin puolue.

Itsenäisyyspäivän mielenosoitukset

Soihtukulkue.
Itsenäisyyspäivänä järjestettiin mielenosoituksia. Kuva: Marja Väänänen / Yle

Itsenäisyyspäivä sujui rauhallisesti. Itsenäisyyspäivä oli perjantaina, ja silloin Helsingissä oli monta mielenosoitusta.

Itsenäisyyspäivänä äärioikeisto ja äärioikeiston vastustajat järjestivät mielenosoituksia. Poliisi ei päästänyt eri mielenosoituksia lähelle toisiaan, ja kaikki sujui rauhallisesti.

Poliisi otti kuitenkin kiinni yhteensä 13 ihmistä, mutta heidät on jo vapautettu.

Haukion puku

Jenni Haukio
Rouva Jenni Haukio itsenäisyyspäivänä. Kuva: Yle

Presidentinlinnassa oli itsenäisyyspäivänä iso juhla. Presidenttipari kutsui Linnaan 1700 vierasta.

Suomalaiset katsovat Linnan juhlia televisiosta joka vuosi. Tänä vuonna katsojia oli 2,3 miljoonaa. Myös tänä vuonna juhlapuvut kiinnostivat suomalaisia.

Yle järjesti katsojille äänestyksen siitä, kenen puku oli kaunein. Voittaja oli presidentti Sauli Niinistön puoliso Jenni Haukio.

Haukion fuksianpunainen juhlapuku sai eniten ääniä. Monien mielestä oli hyvä, että Haukio käytti pukua jo toisen kerran. Haukiolla oli sama puku Linnan juhlissa vuonna 2015. Haukio näytti, että kaunista pukua voi käyttää useammin kuin vain yhden kerran.

Yleisön mielestä toiseksi kaunein puku oli Jitka Nováčkoválla. Hän on Suomen jalkapallojoukkueen kapteenin Tim Sparvin kumppani.

Kolmas pukuäänestyksessä oli Sari Salo. Salo on opettaja, ja hänet on valittu Vuoden luokanopettajaksi.

Eurojackpotin päävoitto

Eurojackpot-kuponkeja Loimaan Prismassa.
Kuva: Mari Kahila / Yle

Eurojackpotin päävoitto on taas tullut Suomeen. Eurojackpot on eurooppalainen lotto.

Päävoitto oli tällä viikolla 23 miljoonaa euroa. Voittokuponki pelattiin Janakkalassa Linnatuulen huoltoasemalla.

Suomalaisilla on ollut ennenkin onnea Eurojackpot-rahapelissä. Päävoitto on tullut Suomeen jo 17 kertaa. Eurojackpot alkoi melkein 8 vuotta sitten.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä