Lauantai 7.3.2020 (radio)

Suomen pääministeri YK:ssa

Sanna Marin puhuu naistenpäivän tapahtumassa YK:ssa perjantaina.
Pääministeri Sanna Marin puhui naistenpäivän tapahtumassa YK:ssa. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Suomen pääministeri Sanna Marin on pitänyt puheen YK:ssa New Yorkissa. Marin puhui naisten asemasta YK:n kansainvälisessä naistenpäivän tapahtumassa perjantaina.

Puheessa Marin sanoi, että maailmassa on vain 21 valtiojohtajaa, jotka ovat naisia.. YK:hon kuuluu kuitenkin 193 valtiota ja yli puolet maailman ihmisistä on naisia, Marin sanoi.

Marin kertoi myös Suomen saavutuksista tasa-arvon suhteen. Hän mainitsi esimerkiksi lasten päivähoidon ja naisten täydet poliittiset oikeudet, jotka suomalaisnaiset saivat ensimmäisinä maailmassa vuonna 1906.

Marin vieraili myös Columbian yliopistossa, jossa hän puhui ilmastonmuutoksesta ja hyvinvointiyhteiskunnasta. Marinin luento aiheutti pitkät jonot yliopistolle.

Oppivelvollisuusiän pidentäminen

Opettaja ja oppilaita tunnilla.
Hallitus haluaa pidentää oppivelvollisuusiän 18 ikävuoteen. Kuva: Jari Kovalainen / Yle

Kuntaliitto on huolissaan hallituksen aikeista pidentää oppivelvollisuutta. Kuntaliittoa huolettavat lakimuutoksen kustannukset ja aikataulu.

Hallitus haluaa pidentää oppivelvollisuusikää 16 vuodesta 18 ikävuoteen. Oppilaan pitää siis käydä peruskoulun jälkeen vielä toisen asteen koulutus eli esimerkiksi lukio tai ammattikoulu.

Opetus- ja kulttuuriministeriö on laskenut, että oppivelvollisuuden pidentäminen maksaa runsaat 100 miljoonaa euroa vuodessa. Kuntaliitto sanoo, että rahaa tarvitaan paljon enemmän.

Hallituksen tavoite on, että uudistus tulee voimaan vuoden kuluttua keväällä.

Koronavirustartunnat

Eristys -kyltti HUS Meilahden sairaala-alueella Helsingissä.
Eristys-kyltti Meilahden sairaala-alueella Helsingissä. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Koronavirus leviää yhä Suomessa. Suomessa on todettu nyt yhteensä 19 tartuntaa.

Maailmanlaajuisesti koronavirustartunnan on saanut jo yli 100 000 ihmistä. Valtaosa tartunnoista on Kiinassa.

Noin 3500 ihmistä on kuollut koronavirukseen. Kymmenet tuhannet ihmiset ovat kuitenkin myös parantuneet taudista.

Suomen euroviisuedustaja

UMK-finalistit yhdessä juontajien kanssa. Vasemmalta oikealle: Mikko Silvennoinen, F3M-yhtyeen Baby O, Catharina Zühlke, Sansa, F3M:in Baby O, Aksel Kankaanranta, F3M-yhtyeen Miara, Erika Vikman, Tika, Krista Siegfrids.
UMK-finalistit yhdessä juontajien kanssa. Vasemmalta oikealle: Mikko Silvennoinen, F3M-yhtyeen Viv, Catharina Zühlke, Sansa, F3M:in Baby O, Aksel Kankaanranta, F3M-yhtyeen Miara, Erika Vikman, Tika ja Krista Siegfrids. Kuva: Yle/Miikka Varila

Suomen euroviisuedustaja valitaan tänä iltana Uuden musiikin kilpailussa.

Euroviisuedustajan paikasta kilpailee 6 ehdokasta. Voittajan valitsevat yhdessä yleisö ja kansainväliset raadit.

Finaali alkaa iltayhdeksältä. Sitä voi katsoa TV1:ssä tai Yle Areenassa tai kuunnella Radio Suomessa. Finaalilähetyksen takia selkouutiset jäävät tänään pois Radio Suomesta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä