Lauantai 7.9.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mikä puolue on valinnut uuden puheenjohtajan?

Oikea vastaus:

Keskusta.

2.Kuka on uusi puheenjohtaja?

Oikea vastaus:

Katri Kulmuni.

3.Äänestivätkö puolueen jäsenet puheenjohtajasta?

Oikea vastaus:

Kyllä.

4.Haluaako pääministeri Antti Rinne pienentää Postin työntekijöiden palkkoja?

Oikea vastaus:

Ei halua.

5.Ketä Antti Rinne arvostelee?

Oikea vastaus:

Postin johtajia.

6.Miksi kirjeitä ja lehtiä lähetetään vähemmän kuin ennen?

Oikea vastaus:

Ihmiset käyttävät enemmän sähköpostia ja digilehtiä.

7.Kuinka moni maahanmuuttaja on opetellut kurssilla ajamaan pyörällä?

Oikea vastaus:

Noin 300.

8.Onko kursseilla enemmän miehiä vai naisia?

Oikea vastaus:

Naisia.

9.Mitä Venäjä ja Ukraina ovat vaihtaneet?

Oikea vastaus:

Ne ova vaihtaneet vankeja.

10.Mikä on niiden 24 ukrainalaisen miehen ammatti, jotka Venäjä luultavasti vapautti?

Oikea vastaus:

He ovat merimiehiä.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä