Lauantai 7.9.2019 (radio)

Katri Kulmuni on keskustan uusi puheenjohtaja

Keskustan puheenjohtajaehdokas Katri Kulmuni puhui ennen puheenjohtajaäänestyksiä keskustan ylimääräisessä puoluekokouksessa Kouvolassa lauantaina 7. syyskuuta.
Katri Kulmuni. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Keskustapuolue on valinnut uuden puheenjohtajan. Uusi puheenjohtaja on Katri Kulmuni. Hän voitti puolueen kokouksessa äänestyksen, jossa toinen ehdokas oli Antti Kaikkonen.

Katri Kulmuni on kansanedustaja ja elinkeinoministeri. Hän on syntynyt Torniossa Pohjois-Suomessa ja hän on 32-vuotias.

Keskustan kannattajat toivovat, että uusi puheenjohtaja parantaa puolueen suosiota. Viime kevään eduskuntavaaleissa keskusta sai tosi vähän ääniä ja putosi suurimman puolueen paikalta.

Viime viikolla Ylen kyselyssä keskustaa kannatti alle 12 prosenttia vastaajista. Keskusta oli vasta viidenneksi suosituin puolue.

Pääministeri: Postin palkat eivät pienene

Antti Rinne
Antti Rinne. Kuva: Yle

Pääministeri Antti Rinne sanoo, että Postin työntekijöiden palkkoja ei pienennetä. Rinne myös avostelee Postin johtajia huonosta työstä.

Pääministeri Rinnettä haastateltiin Ylen Ykkösaamussa. Rinne sanoi, että Posti on monta vuotta irtisanonut ihmisiä ja yrittänyt pienentää työntekijöiden palkkoja. Samalla Postin johtajien omat palkat ovat nousseet nopeasti. Rinne sanoi, että Postia on johdettu huonosti.

Rinne sanoi myös, että ammattiliittojen täytyy neuvotella Postin kanssa sopimukisa, jotka auttavat Postia pärjäämään kilpailussa.

Posti on valtion firma. Postilla on rahapula, koska kirjeitä, lehtiä ja muuta postia lähetetään koko ajan vähemmän. Ihmiset käyttävät sähköpostia ja digilehtiä. Samalla Posti on saanut uusia kilpailijoita.

Maahanmuuttajat pyörillä

Pyöräkuva
Chahira Zerouki (vas.) ja Rahma El Younoussi. Kuva: Anton Rinta-Jouppi / Yle

Noin 300 maahanmuuttajaa on käynyt kurssin, jolla opetetaan ajamaan pyörällä.

Kursseja on pidetty 40 eri puolilla Suomea, ja niitä pidetään lisää. Kursseilla on enemmän naisia kuin miehiä. Suurin osa on kotoisin Pohjois-Afrikasta ja Lähi-idästä.

Kurssin järjestäjät sanovat, että ihmisten itsetunto paranee ja arki helpottuu, kun he oppivat ajamaan pyörällä.

Venäjä ja Ukraina vaihtoivat vankeja

Moskovalaisen vankilan edestä lähti lauantaina kohti lentokentää busseja, joissa arveltiin olevan ukrainalaisvankeja.
Moskovassa vankilasta lähti busseja, joiden kyydissä oli luultavasti ukrainalaisia vankeja. Kuva: AOL/ Andrei Vasilyev

Venäjä ja Ukraina ovat vaihtaneet vankeja.

Kumpikin maa vapautti 35 vankia. Joukossa on 24 ukrainalaista merimiestä, jotka Venäjä otti vangiksi Krimin lähellä viime vuonna. Venäjä vapautti myös elokuvaohjaaja Oleg Sentsovin.

Ukraina taas päästi Venäjälle miehen, joka ehkä tietää paljon malesialaisen matkustajakoneen pudottamisesta Itä-Ukrainassa vuonna 2014.

Vankienvaihto on pieni merkki Venäjän ja Ukrainan suhteiden paranemisesta. Suhteet katkesivat, kun Venäjä otti Ukrainalta Krimin niemimaan vuonna 2014. Venäjä myös tukee Itä-Ukrainassa sotaa käyviä joukkoja.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä