Lauantai 8.10.2022 (radio)
Räjähdys Kertšinsalmen sillalla
Kertšinsalmen sillalla on tapahtunut suuri räjähdys. Kertšinsalmen silta yhdistää Krimin niemimaan ja manner-Venäjän.
Kertšinsalmen silta on Venäjälle tärkeä huoltoreitti Krimille, jonka Venäjä on miehittänyt. Sillalla on myös junarata. Räjähdyksen takia sillalla syttyi suuri tulipalo. Osa silllasta romahti. Liikenne sillalla pysähtyi.
Räjähdyksen järjesti ehkä Ukrainan armeija. Kertšinsalmen sillan vaurioituminen on iso tappio Venäjälle. Venäjän rakensi sillan vain vähän yli 4 vuotta sitten.
Ukrainassa ihmiset ovat iloinneet, että silta vaurioitui. Ukraina ei ole sanonut, järjestikö Ukraina Kertšinsalmen räjähdyksen.
Tiedustelutieto
Suomi saa paljon tietoja sotilasliitto Natolta. Suomi saa Natolta tiedustelutietoa, eli tietoja, joita eri maiden armeijat keräävät.
Suomi on alkanut saada paljon tietoa Natolta, koska Suomesta tulee Naton jäsen. Suomi myös antaa Natolle tiedustelutietoa, jota Suomen armeija kerää.
Suomi on päässyt Natossa mukaan moniin työryhmiin eli komiteoihin. Komiteoissa Suomi ja Nato vaihtavat tietoja monista asioista.
Turun ja Rauman telakoiden talousvaikeudet
Turun ja Rauman telakoilla on talousvaikeuksia. Helsingin Sanomat kertoo, että Turun ja Rauman telakat ovat pyytäneet hätärahoitusta valtiolta.
Turun telakka neuvottelee jopa 200 miljoonan euron valtion rahoituksesta. Turun telakka teki viime vuonna tappiota 17 miljoonaa euroa eli telakalla on isoja talousvaikeuksia.
Rauman telakka on jo saanut hätärahoituksen kesällä. Helsingin Sanomat kertoo, että valtio on antanut Rauman telakalle lainaa 40 miljoonaa euroa.
Sienisato
Syksyn sienisato on erilainen eri puolilla Suomea. Lapissa sienisato on ollut tosi hyvä.
Helsingin seudulla ja Kaakkois-Suomessa sienisato on ollut tosi huono. Sieniä ei ole melkein yhtään. Syy on se, että loppukesä oli etelässä ja idässä kuuma ja kuiva.
Sieniasiantuntija Pertti Salo sanoo, että luonnolle on huono asia, jos sieniä ei ole. Havupuut tarvitsevat sieniä. Vielä ei tiedetä, miten havupuihin vaikuttaa, että Etelä-Suomessa ei ole sieniä tänä syksynä.
Sää

Sunnuntai on laajoilla alueilla poutainen eli ei sada.
Myös aurinko pääsee paistamaan. Päivällä pilvisyys lisääntyy lännestä alkaen.
Lämpötila vaihtelee. Etelässä on noin 13 astetta ja pohjoisessa noin 5 astetta.