Lauantai 8.10.2022 (radio)

Räjähdys Kertšinsalmen sillalla

Osittain romahtanut silta. Taustalla sillalla oleva tulipalo.
Kertšinsalmen sillalla tapahtui iso räjähdys lauantaina aamulla. Kuva: Ukrainan turvallisuuspalvelu

Kertšinsalmen sillalla on tapahtunut suuri räjähdys. Kertšinsalmen silta yhdistää Krimin niemimaan ja manner-Venäjän.

Kertšinsalmen silta on Venäjälle tärkeä huoltoreitti Krimille, jonka Venäjä on miehittänyt. Sillalla on myös junarata. Räjähdyksen takia sillalla syttyi suuri tulipalo. Osa silllasta romahti. Liikenne sillalla pysähtyi.

Räjähdyksen järjesti ehkä Ukrainan armeija. Kertšinsalmen sillan vaurioituminen on iso tappio Venäjälle. Venäjän rakensi sillan vain vähän yli 4 vuotta sitten.

Ukrainassa ihmiset ovat iloinneet, että silta vaurioitui. Ukraina ei ole sanonut, järjestikö Ukraina Kertšinsalmen räjähdyksen.

Tiedustelutieto

Rankin linnakesaaren eteläkärki, tulenjohtotorni, sotilas tähystämässä merelle.
Suomi ja Nato vaihtavat tietoa, joita armeijat keräävät. Kuva: Jani Saikko / Yle

Suomi saa paljon tietoja sotilasliitto Natolta. Suomi saa Natolta tiedustelutietoa, eli tietoja, joita eri maiden armeijat keräävät.

Suomi on alkanut saada paljon tietoa Natolta, koska Suomesta tulee Naton jäsen. Suomi myös antaa Natolle tiedustelutietoa, jota Suomen armeija kerää.

Suomi on päässyt Natossa mukaan moniin työryhmiin eli komiteoihin. Komiteoissa Suomi ja Nato vaihtavat tietoja monista asioista.

Turun ja Rauman telakoiden talousvaikeudet

Katoksia ja teollisuuhalli Turun Meyerin telakka-alueella.
Turun telakka. Kuva: Jari Hakkarainen / Yle

Turun ja Rauman telakoilla on talousvaikeuksia. Helsingin Sanomat kertoo, että Turun ja Rauman telakat ovat pyytäneet hätärahoitusta valtiolta.

Turun telakka neuvottelee jopa 200 miljoonan euron valtion rahoituksesta. Turun telakka teki viime vuonna tappiota 17 miljoonaa euroa eli telakalla on isoja talousvaikeuksia.

Rauman telakka on jo saanut hätärahoituksen kesällä. Helsingin Sanomat kertoo, että valtio on antanut Rauman telakalle lainaa 40 miljoonaa euroa.

Sienisato

Iso tatti metsässä.
Tatti on herkullinen ruokasieni. Kuva: Ilona Laurikainen

Syksyn sienisato on erilainen eri puolilla Suomea. Lapissa sienisato on ollut tosi hyvä.

Helsingin seudulla ja Kaakkois-Suomessa sienisato on ollut tosi huono. Sieniä ei ole melkein yhtään. Syy on se, että loppukesä oli etelässä ja idässä kuuma ja kuiva.

Sieniasiantuntija Pertti Salo sanoo, että luonnolle on huono asia, jos sieniä ei ole. Havupuut tarvitsevat sieniä. Vielä ei tiedetä, miten havupuihin vaikuttaa, että Etelä-Suomessa ei ole sieniä tänä syksynä.

Sää

Sunnuntain sääkartta.
Sunnuntaina päivällä paistaa aurinko.

Sunnuntai on laajoilla alueilla poutainen eli ei sada.

Myös aurinko pääsee paistamaan. Päivällä pilvisyys lisääntyy lännestä alkaen.

Lämpötila vaihtelee. Etelässä on noin 13 astetta ja pohjoisessa noin 5 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä