Lauantai 8.12.2018 (radio)


Presidentti Halonen

Tarja Halonen
Presidentti Tarja Halonen oli tv:n Ykkösaamun vieras lauantaina. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Suomen entinen presidentti Tarja Halonen sanoo, että perheiden yhdistäminen parantaa maahanmuuttajien kotoutumista.

Kun perhe muuttaa yhdessä, kotoutuminen onnistuu paremmin, Halonen sanoo. Halosen mielestä oma perhe voi myös valvoa nuoria maahanmuuttajia paremmin kuin poliisi. Niin voidaan myös ehkäistä rikoksia.

Suomessa on puhuttu paljon Oulun seksuaalirikoksista, joiden tekijät ovat nuoria ulkomaalaistaustaisia miehiä. Halonen muistutti, että samanlaiset rikokset on kielletty kaikissa kulttuureissa.

Halonen oli television Ykkösaamu-ohjelman vieras lauantaina.

Tarja Halonen oli Suomen presidentti vuodesta 2000 vuoteen 2012. Hän oli Suomen ensimmäinen naispresidentti.

Saksan kristillisdemokraattien johtaja

Annegret Kramp-Karrenbauer ja Angela Merkel.
Annegret Kramp-Karrenbauer (vasemalla) seuraa Angela Merkeliä (oikealla) kristillisdemokraattien puheenjohtajan tehtävässä. Kuva: Omer Messinger / EPA

Saksan kristillisdemokraattinen puolue CDU on saanut uuden puheenjohtajan. Uusi puheenjohtaja on Annegret Kramp-Karrenbauer.

Ennen Kramp-Karrenbaueria kristillisdemokraattien puheenjohtaja oli Angela Merkel. Merkel on myös Saksan liittokansleri eli hän johtaa Saksan hallitusta. Merkel aikoo vielä jatkaa liittokanslerina.

Kristillisdemokraatit on Saksan suurin puolue. On mahdollista, että puolueen uudesta puheenjohtajasta tulee joskus liittokansleri. Siksi asia kiinnostaa ihmisiä myös Saksan ulkopuolella.

Ranskan mielenosoitukset

Keltaliivisiä mielenosoittajia Pariisissa.
Keltaliivit osoittavat mieltä presidentti Macronia vastaan. Kuva: Sameer Al-Doumy / AFP

Mielenosoitukset ovat jatkuneet Ranskassa. Poliisi on pidättänyt satoja ihmisiä pääkaupungissa Pariisissa ja muualla Ranskassa.

Monet Pariisin kaupat, museot ja metroasemat olivat lauantaina kiinni mielenosoitusten takia. Myös Eiffel-torni oli kiinni.

Ranskassa on ollut mielenosoituksia jo monena viikonloppuna. Mielenosoittajat sanovat, että presidentti Emmanuel Macron on rikkaiden presidentti. He suuttuivat, kun hallitus päätti nostaa bensaveroa. Hallitus on jo luvannut, että se ei nosta bensaveroa lisää, mutta se ei ole rauhoittanut mielenosoittajia.

Mielenosoittajat tunnetaan nimellä keltaliivit, koska monilla mielenosoittajilla on päällä keltaiset liivit.

Suomalaisen musiikin päivä

Jean Sibelius
Suomen kansallissäveltäjä Jean Sibelius syntyi 8.12.1865. Kuva: Santeri Levas / Suomen valokuvataiteen museo

Lauantaina on vietetty suomalaisen musiikin päivää. Päivää vietetään joulukuun 8. päivä, koska se on Jean Sibeliuksen syntymäpäivä.

Sibelius on Suomen kansallissäveltäjä. Hän syntyi vuonna 1865 ja kuoli vuonna 1957.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Videoita kuntavaaleista

Henkilö tiputtaa äänestyslipukkeen vaaliuurnaan.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä