Lauantai 8.2.2020 (radio)

Teknologiateollisuudessa alkaa lakko

Teknologiateollisuus ry:n neuvottelija Jarkko Ruohoniemi (oik.) ja Ammattiliitto Pron johtaja Anssi Vuorio (vas.) jatkoivat teknologiateollisuuden toimihenkilöiden työriidan sovittelua valtakunnansovittelijan toimistolla sovittelija Jukka Ahtelan johdolla
Teknologiateollisuus ry:n neuvottelija Jarkko Ruohoniemi (oik.) ja Ammattiliitto Pron johtaja Anssi Vuorio (vas.) jatkoivat teknologiateollisuuden toimihenkilöiden työriidan sovittelua valtakunnansovittelijan toimistolla sovittelija Jukka Ahtelan johdolla keskiviikkona. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Teknologiateollisuudessa alkaa maanantaina lakko.

Työntekijöiden Ammattiliitto Pro on hylännyt sovintoehdotuksen työriitaan. Ammattiliitto Pron mielestä sovintoesitys oli työntekijöille liian huono. Työnantajien Teknologiateollisuus hyväksyi sovintoehdotuksen.

Teknologiateollisuuden lakko koskee 90 teknologiayritystä ja kestää 2 viikkoa. Teknologiateollisuutta ovat esimerkiksi elektroniikkateollisuus ja sähköteollisuus.

Poliisiylijohtaja on huolissaan vihapuheesta

Seppo Kolehmainen Ylen Ykkösaamussa 8. helmikuuta 2020.
Seppo Kolehmainen Ylen Ykkösaamussa 8. helmikuuta 2020. Kuva: Yle

Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen on huolestunut siitä, miten vihapuhe voi vaikuttaa poliiseihin.

Noin joka 3. poliisi kertoo, että heitä on maalitettu. Maalittaminen tarkoittaa esimerkiksi, että ihmiselle lähetetään paljon vihapuhetta sosiaalisessa mediassa. Moni poliisi aikoo ehkä lopettaa poliisin työt maalittamisen takia.

Vihapuhe voi vaikuttaa myös syyttäjiin ja tuomareihin. Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen sanoo, että joskus he eivät ehkä uskalla tehdä työtä vihapuheen takia.

Sotilas ampui useita ihmisiä Thaimaassa

Thaimaan kartta.
Ampuminen sattui Nakhon Ratchasiman kaupungissa. Kuva: Hilppa Hyrkäs / Yle

Thaimaassa ampuja on tappanut useita ihmisiä. Ainakin 17 ihmistä on kuollut ja haavoittuneita on paljon.

Poliisi kertoo, että ampuja on sotilas. Hän ampui ihmisiä Nakhon Ratchasiman kaupungissa, joka tunnetaan myös nimellä Korat. Sotilas ampui muun muassa temppelissä ja ostoskeskuksessa.

Ampumisen syytä ei tiedetä.

Koronavirus leviää aiempaa nopeammin

Kiinalaisturisteja Rovaniemen lentokentällä helmikuussa 2020.
Kiinalaisturisteja Rovaniemen lentokentällä helmikuussa 2020. Kuva: Kaisa Siren / EPA

Koronavirus leviää nopeammin kuin aikaisemmin.

Vuorokauden aikana tautiin kuoli 86 ihmistä. Tämä on ennätysmäärä. Yhteensä 722 ihmistä on kuollut koronavirukseen. Kaikki kuolleet ovat olleet kiinalaisia.

Koronavirus on levinnyt 27 maahan.

Tennisottelulla ennätysyleisö

tennis Etelä-Afrikka
Näytösottelua seurasi Kapkaupungissa yli 50 000 katsojaa. Kuva: EPA

Tennistähdet Roger Federer ja Rafael Nadal ovat pelanneet ennätyksellisen suuren yleisön edessä. Näytösottelu pelattiin Kapkaupungissa Etelä-Afrikassa. Ottelulla oli lähes 52 000 katsojaa, mikä on tenniksen kaikkien aikojen ennätys.

Ottelu pelattiin stadionilla, joka rakennettiin vuoden 2010 jalkapallon MM-kisoihin. Tennistä pelataan yleensä paljon pienemmillä areenoilla.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä