Lauantai 8.6.2019 (radio)

HUS:n kilpailutuksessa ehkä virheitä

laboratorion näyteputkia
Dna-analyyseja on ostettu yksityiseltä yritykseltä ilman kilpailutusta. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Suomen suurin sairaanhoitopiiri on ehkä tehnyt hankintoja ilman kilpailutusta. Julkisten laitosten pitää kilpailuttaa hankinnat EU:ssa. Tarkastajat sanovat, että Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä on epäselviä hankintoja ehkä kymmenillä miljoonilla euroilla.

Esimerkiksi dna-analyyseja on ostettu yksityiseltä yritykseltä ilman kilpailutusta. Viranomaiset tutkivat, onko Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri rikkonut lakia.

Kari Kulmalasta tuli sinisten puheenjohtaja

Kari Kulmala
Kari Kulmala oli aiemmin sinisten kansanedustaja. Ammatiltaan hän on poliisi. Kuva: Vesa Toppari / Yle

Sininen tulevaisuus -puolueen uusi puheenjohtaja on Kari Kulmala. Kari Kulmala valittiin puheenjohtajaksi sinisten puoluekokouksessa. Kari Kulmala on ammatiltaan poliisi.

Sininen tulevaisuus -puolueen edellinen puheenjohtaja oli Sampo Terho. Hän ei enää halunnut olla puheenjohtaja. Sininen tulevaisuus -puolue ei saanut kevään eduskuntavaaleissa yhtään paikkaa eduskuntaan.

Lentoliikennettä on tänä kesänä paljon

Finnairin matkustajakone lähdössä Helsinki-Vantaan lentokentältä.
Lentoliikenteessä voi tulla kesällä myöhästymisiä. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Lentoliikenteessä on kesällä ruuhkaa Euroopassa. Euroopassa lennetään tänä kesänä paljon lentoja. Suomesta lähtevät lennot voivat joutua kiertämään lentoruuhkia. Silloin lentoaika pidentyy vähän. Esimerkiksi Saksan ja Ranskan ilmatilassa on tänä kesänä paljon lentokoneita. Lentoliikenteessä voi olla kesällä myöhästymisiä.

USA ja Meksiko sopivat rajaturvallisuudesta

rekkajono
USA ei aseta meksikolaistuotteille lisätulleja, koska raja-asioista syntyi sopu. Kuva: EPA

USA ja Meksiko ovat sopineet maahanmuuton rajoittamisesta. Meksiko vartioi rajaa tarkemmin, etteivät meksikolaiset voi lähteä ilman lupaa USA:han. USA sanoo, että se palauttaa turvapaikanhakijoita takaisin Meksikoon. USA uhkasi asettaa meksikolaistuotteille tullimaksuja, jos rajan vartioinnista ei päästä sopuun.

Hellettä ja salamoita

Salamoita taivaalla
Lauantaina oli paljon salamointia. Kuva: Leonid Tit / AOP

Kuuma sää eli helle on jatkunut tänään Suomessa. Ukkosia ja salamointia on ollut paljon maan keskivaiheilla ja Lapissa. Ilmatieteen laitos kertoo, että salama on iskenyt maahan noin 3000 kertaa. Itä-Suomessa on satanut rakeita. Joroisten ja Varkauden välillä sekä Kesälahden alueilla on ollut kovia raekuuroja. Ukkonen on aiheuttanut myös sähkökatkoja. Helle jatkuu sunnuntaina. Myös ukkosia ja raekuuroja tulee sunnuntaina.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä