Lauantai 8.8.2020 (radio)


TV:n selkouutisilla on kesätauko. Ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Lentomatkustajia testattiin

Kaksi matkustajaa kävelee matkatavaroidensa kanssa Helsinki-Vantaan lentoasemalla 7. elokuuta 2020. Kasvojensa edessä heillä on kasvomaskit.
Matkustajia Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kuva: Arttu Timonen / Yle

Helsinki-Vantaan lentoasemalla on tehty laaja koronavirustestaus lentokoneen matkustajille. Matkustajia, jotka tulivat perjantaina illalla Bukarestista, pyydettiin koronavirustestiin.

Testi oli vapaaehtoinen, mutta testiä suositeltiin kaikille lentokoneen matkustajille. Noin 60 matkustajaa meni koronatestiin. Noin 40 matkustajaa ei mennyt testiin.

Suomi tekee ehkä lisää testejä matkustajille, jotka saapuvat Suomeen. Testit voivat olla myös pakollisia, että matkustaja pääsee Suomeen.

Hangossa vakava veneonnettomuus

Ilmakuva Hangosta.
Hanko on rannikkokaupunki Länsi-Uudellamalla. Hangossa on usein kesällä veneilytapahtumia. Kuva: Linus Westerlund / Yle

Hangossa on tapahtunut veneonnettomuus. Yksi ihminen kuoli ja yksi ihminen loukkaantui, kun kaksi venettä törmäsi lauantaina Hangon edustalla.

Toinen vene oli kilpavene, joka osallistui Hangossa kilpaveneiden tapahtumaan. Toinen vene oli tavallinen huvivene. Ihmiset, joista toinen kuoli ja toinen loukkaantui, olivat huviveneessä.

Poliisi tutkii, miksi kaksi venettä törmäsi Hangossa.

Puolueet etsivät ehdokkaita kuntavaaleihin

Äänestyslippua laitetaan uurnaan.
Äänestyslippu pudotetaan vaaliuurnaan. Kuntavaalit pidetään huhtikuussa. Kuva: Tuomo Rintamaa / Yle

Eduskuntapuolueet ovat alkaneet valmistautua kuntavaaleihin. Suomessa on kuntavaalit ensi vuoden huhtikuussa.

Puoluesihteerit sanovat, että koronatilanteen takia puolueiden on ollut vaikea löytää ehdokkaita kuntavaaleihin.

Kuntavaaleissa ehdokkaiden määrä vaikuttaa puolueen menestykseen. Siksi puolueet haluavat löytää kuntavaaleihin paljon hyviä ehdokkaita.

Metsäkauppa vilkastui

Hakattavaksi aiottua metsää Kemijärven Ämmänvaaran ulkoilu- ja retkeilyalueella.
Metsäkauppa on vilkastunut erityisesti Lapissa. Kuva: Tapani Leisti / Yle

Metsäkauppa on vilkastunut tänä vuonna. Metsäkauppoja on tehty koko Suomessa 9 prosenttia enemmän, kuin vuosi sitten tammi-kesäkuussa.

Lapissa metsäkauppoja on tehty 50 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Myös metsän hinnat ovat Lapissa nousseet muuta Suomea enemmän. Etelä-Suomessa metsätilojen hinnat ovat paikoin jopa laskeneet.

Tammi-kesäkuussa Suomessa tehtiin kaupat yli 2 000 metsätilasta.

Sää

Aurinko puolipilvisellä taivaalla
Aurinko puolipilvisellä taivaalla. Kuva: Hanne Kinnunen / Yle

Vielä säätietoja. Sunnuntaina voi tulla sadekuuroja ja ukkosia eri puolilla Suomea. Pohjois-Lapissa sataa vettä. Lämpötila on 20 ja 28 asteen välillä. Lapissa on viileämpää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä