Lauantai 8.9.2018 (radio)


Ruotsin vaalit

Ruotsidemokraattien Jimmie Åkesson vaalitilaisuudessa Landskronassa.
Ruotsidemokraattien johtaja Jimmie Åkesson. Kuva: Johan Nilsson / EPA

Suomen naapurimaassa Ruotsissa on sunnuntaina vaalit.Mielipidemittaukset ennustavat, että vaalit voivat muuttaa Ruotsin politiikkaa.

Ruotsissa on nyt hallitus, jonka pääministeri onsosiaalidemokraattien Stefan Löfven. Mielipidemittauksissa sosiaalidemokraattienkannatus on kuitenkin laskenut.

Ruotsin suurin oppositiopuolue on nykyään Ruotsin kokoomus. Myöskokoomuksen kannatus on laskenut.

Mielipidemittauksissa ruotsidemokraattien kannatus on noussut.Ruotsidemokraatit vastustaa maahanmuuttoa. Muut puolueet eivät halua tehdäyhteistyötä ruotsidemokraattien kanssa.

Ruotsin puolueiden voi olla vaikea sopia uudesta hallituksestavaalien jälkeen. Vanhat vasemmistopuolueet tai vanhat oikeistopuolueet eivätehkä saa enemmistöä parlamenttiin, jos iso osa parlamentin paikoista meneeruotsidemokraateille.

Poliisikoulutuksen juhlavuosi 

Poliisiammattikorkeakoulu ulkoa.
Poliisiammattikorkeakoulu on Tampereella. Kuva: Petri Aaltonen / Yle

Suomi on kouluttanut poliiseja jo 100 vuotta. Valtion poliisikouluperustettiin vuonna 1918.

Juhlavuoden kunniaksi Poliisiammattikorkeakoululla oli lauantainaavoimet ovet -tapahtuma. Yleisö pääsi tutustumaan poliisin koulutukseen.

Poliisiammattikorkeakoulu on Tampereella. Ensimmäinen poliisikouluperustettiin 100 vuotta sitten Helsinkiin.

Alibaban perustaja 

Jack Ma
Jack Ma perusti Alibaban vuonna 1999. Kuva: Laurient Gillieron / EPA

Kiinalaisen verkkokaupan Alibaban perustaja Jack Ma jääeläkkeelle. Ma jää eläkkeelle ensi viikolla, kun hän täyttää 54 vuotta.

Jack Ma perusti Alibaban vuonna 1999. Nyt Ma on Kiinan 3. rikkainihminen. Man omaisuus on noin 35 miljardia euroa.

On epätavallista, että kiinalainen johtaja jää eläkkeelle niinnuorena kuin Ma. Myös Ma aikoo olla vielä aktiivinen. Esimerkiksi koulutuskiinnostaa Mata, joka on aikaisemmin tehnyt opettajan työtä.

Viimeinen hellepäivä

Mies päiväunilla puutarhassa.
Lauantaina oli ehkä kesän viimeinen hellepäivä. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Lauantai on ollut lämmin päivä. Lämpötila nousi yli hellerajan eliyli 25 asteen esimerkiksi Raumalla ja Salossa.

Tänä kesänä on ollut yhteensä 64 hellepäivää. Se on lähellähelle-ennätystä, joka on vuodelta 2002. Silloin hellepäiviä oli 65.

Ylen meteorologi Kerttu Kotakorpi sanoo, että lauantai oli ehkätämän kesän viimeinen hellepäivä. Ensi viikolla Suomeen tulee sadetta ja sääkylmenee.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä