Lauantai 9.12.2017 (radio)


Luotsivene kaatui

Merivartioston sukeltajat valmistelevat luotsiveneen kääntöä Suomenlahdella 8. joulukuuta.
Luotsivene kaatui, ja tässä sitä yritetään kääntää. Kuva: Rajavartiolaitos

Suomenlahdella on tapahtunut onnettomuus. Onnettomuus tapahtui merellä lähellä Porvoon kaupunkia.

Onnettomuudessa luotsivene kaatui. Veneessä oli 2 työntekijää. Molemmat kuolivat.

Luotsin työ on ohjata tai opastaa laivoja satamaan. Luotsit tuntevat oman alueen vaikeat merireitit paremmin kuin vieraiden laivojen kapteenit.

Vielä ei tiedetä, miksi luotsivene kaatui.

Irak voitti Isisin

Irakin joukkoja matkalla taistelemaan Isisiä vastaan Rawahin kaupungin lähellä 25. marraskuuta.
Irakin armeijan sotilaita. Kuva: Ahmad Al-Rubaye

Irakissa sota terroristijärjestö Isisiä vastaan on loppunut. Irakin pääministeri Haider al-Abadi kertoi asiasta. Pääministeri sanoi, että Irakin armeija valvoo nyt Irakin koko aluetta.

Isis valtasi isoja alueita Irakissa vuonna 2014. Irakin armeija on vallannut alueet takaisin. Irak on saanut sodassa tukea muilta mailta, esimerkiksi USA:lta.

Kuntoutus auttaa afasiassa

Afaattisen henkilön kommunikaatiokansio.
Afasia on kielellinen häriö. Kuva: Petra Ristola / Yle

Afasiapotilaille toivotaan pitempää kuntoutusta.

Afasia on kielellinen häiriö, joka tulee aikuiselle. Afasian takia ihmisen on vaikea ymmärtää ja tuottaa kieltä.

Suomessa on kymmeniä tuhansia ihmisiä, joilla on afasia. Afasian syy voi olla esimerkiksi aivovamma, joka tulee onnettomuudessa. Tavallisin afasian syy on aivoverenkierron häiriö.

Dosentti Kati Renvall sanoo, että potilaiden kuntoutus loppuu usein liian aikaisin. Kuntoutus kestää vuoden tai 2 vuotta, mutta se ei aina riitä.

Renvall tutkii esimerkiksi, miten ihminen oppii kuntoutuksessa käyttämään abstrakteja sanoja. Esimerkiksi sellaiset sanat kuin "ihana" tai "kamala" auttavat ihmistä kertomaan tunteista ja mielipiteistä. Yleensä kuntoutuksessa harjoitellaan vain konkreettisia sanoja, esimerkiksi "ruoka" tai "lääkäri".

Dosentti Kati Renvall on yksi tutkijoista, jotka ovat kirjoittaneet ensimmäisen suomalaisen tietokirjan afasiasta.

Tavaroita tulevaisuuden ihmisille

Aikakapseli.
Aikakapseli suljettiin perjantaina. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Kuopiossa suljettiin perjantaina aikakapseli. Se on tehty teräksestä ja puusta.

Aikakapselissa on esineitä, kuvia ja kirjoituksia tämän ajan suomalaisilta. Tarkoitus on, että ihmiset aukaisevat aikakapselin 100 vuoden päästä, kun Suomi täyttää 200 vuotta.

Tulevaisuuden ihmiset löytävät aikakapselista esimerkiksi muistitikun, cd-levyn ja lippalakin. Emme tiedä, mitä ihmiset ajattelevat tällaisista tavaroista 100 vuoden päästä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä