Lauantai 9.12.2017 (radio)


Luotsivene kaatui

Merivartioston sukeltajat valmistelevat luotsiveneen kääntöä Suomenlahdella 8. joulukuuta.
Luotsivene kaatui, ja tässä sitä yritetään kääntää. Kuva: Rajavartiolaitos

Suomenlahdella on tapahtunut onnettomuus. Onnettomuus tapahtui merellä lähellä Porvoon kaupunkia.

Onnettomuudessa luotsivene kaatui. Veneessä oli 2 työntekijää. Molemmat kuolivat.

Luotsin työ on ohjata tai opastaa laivoja satamaan. Luotsit tuntevat oman alueen vaikeat merireitit paremmin kuin vieraiden laivojen kapteenit.

Vielä ei tiedetä, miksi luotsivene kaatui.

Irak voitti Isisin

Irakin joukkoja matkalla taistelemaan Isisiä vastaan Rawahin kaupungin lähellä 25. marraskuuta.
Irakin armeijan sotilaita. Kuva: Ahmad Al-Rubaye

Irakissa sota terroristijärjestö Isisiä vastaan on loppunut. Irakin pääministeri Haider al-Abadi kertoi asiasta. Pääministeri sanoi, että Irakin armeija valvoo nyt Irakin koko aluetta.

Isis valtasi isoja alueita Irakissa vuonna 2014. Irakin armeija on vallannut alueet takaisin. Irak on saanut sodassa tukea muilta mailta, esimerkiksi USA:lta.

Kuntoutus auttaa afasiassa

Afaattisen henkilön kommunikaatiokansio.
Afasia on kielellinen häriö. Kuva: Petra Ristola / Yle

Afasiapotilaille toivotaan pitempää kuntoutusta.

Afasia on kielellinen häiriö, joka tulee aikuiselle. Afasian takia ihmisen on vaikea ymmärtää ja tuottaa kieltä.

Suomessa on kymmeniä tuhansia ihmisiä, joilla on afasia. Afasian syy voi olla esimerkiksi aivovamma, joka tulee onnettomuudessa. Tavallisin afasian syy on aivoverenkierron häiriö.

Dosentti Kati Renvall sanoo, että potilaiden kuntoutus loppuu usein liian aikaisin. Kuntoutus kestää vuoden tai 2 vuotta, mutta se ei aina riitä.

Renvall tutkii esimerkiksi, miten ihminen oppii kuntoutuksessa käyttämään abstrakteja sanoja. Esimerkiksi sellaiset sanat kuin "ihana" tai "kamala" auttavat ihmistä kertomaan tunteista ja mielipiteistä. Yleensä kuntoutuksessa harjoitellaan vain konkreettisia sanoja, esimerkiksi "ruoka" tai "lääkäri".

Dosentti Kati Renvall on yksi tutkijoista, jotka ovat kirjoittaneet ensimmäisen suomalaisen tietokirjan afasiasta.

Tavaroita tulevaisuuden ihmisille

Aikakapseli.
Aikakapseli suljettiin perjantaina. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Kuopiossa suljettiin perjantaina aikakapseli. Se on tehty teräksestä ja puusta.

Aikakapselissa on esineitä, kuvia ja kirjoituksia tämän ajan suomalaisilta. Tarkoitus on, että ihmiset aukaisevat aikakapselin 100 vuoden päästä, kun Suomi täyttää 200 vuotta.

Tulevaisuuden ihmiset löytävät aikakapselista esimerkiksi muistitikun, cd-levyn ja lippalakin. Emme tiedä, mitä ihmiset ajattelevat tällaisista tavaroista 100 vuoden päästä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä