Lauantai 9.2.2019 (radio)
Attendon hoivakoti suljettiin

Pohjanmaalla on keskeytetty vanhusten hoivakodin toiminta vakavien puutteiden takia.
Aluehallintovirasto on keskeyttänyt Attendon hoivakodin toiminnan Alavudella. Toiminta keskeytettiin, koska hoivakodissa oli useita puutteita. Hoivakodissa oli liian vähän hoitajia ja ongelmia esimerkiksi lääkehoidossa.
Hoivakoti on toiminut vasta kuukauden ajan. Sinä aikana siellä on kuollut 6 asukasta.
Hoivakodin toiminta on nyt siirtynyt kuntayhtymän vastuulle.
Suomessa on puhuttu viime aikoina paljon vanhusten hoivakodeista. Ihmiset ovat huolissaan siitä, että vanhukset eivät saa hoivakodeissa tarpeeksi hyvää hoitoa.
Migrikin tekee virheitä
.png)
Maahanmuuttovirasto tekee turvapaikkapäätöksissä virheitä enemmän kuin ennen.
Viime vuonna hallinto-oikeudet palauttivat Maahanmuuttoviraston käsittelyyn 330 päätöstä. Hallinto-oikeuden mielestä päätöksissä oli tehty laintulkinta- tai menettelytapavirheitä.
Virheiden määrä on kasvanut vuoden 2015 jälkeen. Silloin Suomeen tuli yli 32 000 turvapaikanhakijaa.
Talvenkestäviä mehiläisiä

Suomessa yritetään jalostaa mehiläisiä, jotka kestävät paremmin Suomen pitkää talvea.
Suomessa on nyt paljon mehiläisemoja, jotka on tuotu ulkomailta. Ne eivät aina sovellu Suomen olosuhteisiin. Jotkut mehiläisemot voivat esimerkiksi munia pitkälle syksyyn. Silloin on vaarana, että pesät kuluttavat talviruuan jo syksyn aikana.
Tavoitteena on nyt lisätä mehiläisemojen kasvatusta Suomessa. Tavoitteena on kasvattaa terveitä ja rauhallisia mehiläisiä, jotka kestävät hyvin talvea ja tuottavat hyvin hunajaa.
Suomessa oli viime vuonna noin 3200 mehiläistarhaa.
Presidentti pelasi lätkää

Helsingissä on pelattu tänään jääkiekkoa ilmastonsuojelun hyväksi. Save Pond Hockey- turnaus pelattiin ulkojäillä Helsingin Kalliossa Brahenkentällä.
Turnaukseen osallistui myös presidentti Sauli Niinistö. Niinistö pelasi valkeassa paidassa, jossa oli numero 17. Presidentti teki turnauksessa myös pari maalia.
Turnaus järjestettiin Helsingissä jo 5. kertaa. Ilmastonmuutoksen vastaiset jääkiekkoturnaukset järjestetään talven aikana myös Mikkelissä, Tampereella ja Oulussa.