Lauantai 9.2.2019 (radio)

Attendon hoivakoti suljettiin

Attendo Pelimannin hoivakoti Alavudella
Attendon Pelimannin hoivakodissa oli liian vähän henkilökuntaa. Kuva: Tarmo Niemi / Yle

Pohjanmaalla on keskeytetty vanhusten hoivakodin toiminta vakavien puutteiden takia.

Aluehallintovirasto on keskeyttänyt Attendon hoivakodin toiminnan Alavudella. Toiminta keskeytettiin, koska hoivakodissa oli useita puutteita. Hoivakodissa oli liian vähän hoitajia ja ongelmia esimerkiksi lääkehoidossa.

Hoivakoti on toiminut vasta kuukauden ajan. Sinä aikana siellä on kuollut 6 asukasta.

Hoivakodin toiminta on nyt siirtynyt kuntayhtymän vastuulle.

Suomessa on puhuttu viime aikoina paljon vanhusten hoivakodeista. Ihmiset ovat huolissaan siitä, että vanhukset eivät saa hoivakodeissa tarpeeksi hyvää hoitoa.

Migrikin tekee virheitä

Maahanmuuttoviraston virheet turvapaikkapäätöksissä ovat kasvaneet

Maahanmuuttovirasto tekee turvapaikkapäätöksissä virheitä enemmän kuin ennen.

Viime vuonna hallinto-oikeudet palauttivat Maahanmuuttoviraston käsittelyyn 330 päätöstä. Hallinto-oikeuden mielestä päätöksissä oli tehty laintulkinta- tai menettelytapavirheitä.

Virheiden määrä on kasvanut vuoden 2015 jälkeen. Silloin Suomeen tuli yli 32 000 turvapaikanhakijaa.

Talvenkestäviä mehiläisiä

Mehiläisiä hunajakennolla.
Mehiläisiä hunjakennolla. Kuva: Mostphotos

Suomessa yritetään jalostaa mehiläisiä, jotka kestävät paremmin Suomen pitkää talvea.

Suomessa on nyt paljon mehiläisemoja, jotka on tuotu ulkomailta. Ne eivät aina sovellu Suomen olosuhteisiin. Jotkut mehiläisemot voivat esimerkiksi munia pitkälle syksyyn. Silloin on vaarana, että pesät kuluttavat talviruuan jo syksyn aikana.

Tavoitteena on nyt lisätä mehiläisemojen kasvatusta Suomessa. Tavoitteena on kasvattaa terveitä ja rauhallisia mehiläisiä, jotka kestävät hyvin talvea ja tuottavat hyvin hunajaa.

Suomessa oli viime vuonna noin 3200 mehiläistarhaa.

Presidentti pelasi lätkää

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö pelasi venäläisen kiekkolegenda Vjatsheslav Fetisovin kanssa..
Presidentti Sauli Niinistö pelasi valkoisessa paidassa numerolla 17. Kuva: Pekka Sipola / AOP

Helsingissä on pelattu tänään jääkiekkoa ilmastonsuojelun hyväksi. Save Pond Hockey- turnaus pelattiin ulkojäillä Helsingin Kalliossa Brahenkentällä.

Turnaukseen osallistui myös presidentti Sauli Niinistö. Niinistö pelasi valkeassa paidassa, jossa oli numero 17. Presidentti teki turnauksessa myös pari maalia.

Turnaus järjestettiin Helsingissä jo 5. kertaa. Ilmastonmuutoksen vastaiset jääkiekkoturnaukset järjestetään talven aikana myös Mikkelissä, Tampereella ja Oulussa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä