Lauantai 9.3.2019 (radio)

Pääministeri Juha Sipilä myönsi, että sote oli liian iso paketti

Juha Sipilä Ykkösaamussa 09.03.2019.
JuhaSipilä oli lauantaina Ykkösaamun haastattelussa. Kuva: Kimmo Hiltunen / Yle

Pääministeri Juha Sipilä myöntää, että sote-uudistuksesta yritettiin kerralla liian isoa. Sote on sosiaalipalveluiden ja terveyspalveluiden uudistus.

Hallitus erosi perjantaina, koska sote-uudistus kaatui. Hallitus on nyt toimitusministeristö. Siinä on samat ministerit kuin ennenkin, mutta se ei voi tehdä poliittisia päätöksiä.

Sipilä oli aamulla haastattelussa Yle TV1:n Ykkösaamussa. Sipilä sanoi, että hän ei ehkä asetu enää ehdolle keskustan johtoon. Ehdokkuus riippuu vaalituloksesta.

Keskustan kannatus oli Ylen mittauksessa vain 14,1 prosenttia.

Maahanmuutto jakaa suomalaisia

Asiakas valmistaa ruokaa
Kunnallisalan kehittämissäätiö kysyi helmikuussa mielipiteitä maahanmuutosta. Kuva: Juha Kivioja / Yle

Suhtautuminen maahanmuuttoon jakaa ihmisiä Suomessa. Kunnallisalan kehittämissäätiö kysyi mielipiteitä maahanmuutosta.

47 prosenttia vastaajista suhtautui maahanmuuttoon myönteisesti. 41 prosenttia suhtautui kielteisesti. Enemmistö halusi vähentää maahanmuuttoa Lähi-idästä ja Afrikasta.

Maahanmuuttoon suhtaudutaan myönteisimmin pääkaupunkiseudulla. Myös vihreiden, vasemmistoliiton ja keskustan kannattajat suhtautuvat myönteisemmin kuin muut.

Kielteisimmin suhtautuvat perussuomalaiset. 96 prosenttia perussuomalaisista vastusti maahanmuuttoa.

Pohjois-Korean ohjuksista on ehkä uusia havaintoja

Etelä-Korealaisia katsomassa televisiota rautatieasemalla Soulissa 7. maaliskuuta.
Etelä-Korealaisia katsomassa televisiota rautatieasemalla Soulissa 7. maaliskuuta. Kuva: Jeon Heon-Kyun / EPA

Pohjois-Korea valmistelee ehkä ohjuksen tai satelliitin laukaisemista.

Valmistelu näkyy satelliittikuvista. Esimerkiksi Britannian yleisradioyhtiö BBC ja uutiskanava CNN kertovat satelliittikuvista. Aktiivisuutta on havaittu Sanumdongissa, jossa on suurin osa Pohjois-Korean ballistisista ohjuksista.

Aiemmin tällä viikolla kerrottiin, että Pohjois-Korea on aloittanut korjaustyöt ohjusten laukaisualustalla.

Barbie on 60-vuotias

Ikoninen Barbie-nukke juhlii 60-vuotista ikäänsä 9.3.2019.
Barbie on edelleen suosittu, vaikka sitä on myös arvosteltu paljon. Kuva: Jason Szenes/EPA

Barbie-nukke on viettänyt lauantaina 60-vuotispäivää.

Barbie-nukkeja myydään joka vuosi noin 58 miljoonaa kappaletta. Nukkeja myydään 150 maassa. Barbie-nukkeja on myyty yhteensä yli miljardi kappaletta.

Nukke tuli markkinoille New Yorkin lelumessuilla vuonna 1959.

Ennen Barbie-nukkea tarjolla oli vain vauvanukkeja. Barbien keksijä Ruth Handler halusi tehdä toisenlaisen nuken. Hän keksi nuken, joka antaa pikkutytöille muitakin rooleja kuin vauvanuken äidin osan.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä