Lauantai 9.4.2016 (radio)

Belgian poliisi on tehnyt pidätyksiä

Video: Silminnäkijän kuvaamalla videolla näkyy, miten Belgian poliisi pidättää todennäköisesti terroriyhteyksistä epäillyn Mohammed Abrinin.
Silminnäkijä kuvasi perjantaina Brysselin Anderlechtin kaupunginosassa sijaitsevalla Prince Albert -aukiolla tapahtuneen pidätyksen. Videolla näkyy, miten siviilivaatteissa olevat naamioituneet poliisit ovat painaneet pidättämänsä miehen maahan ja kuljettavat hänet hetken päästä pois. Video: Reuters-TV

Belgian poliisi on saanut kiinni vaarallisen terroristin. Poliisi pidätti miehen perjantai-iltana. Mies melko varmasti osallistui Brysselin lentokentän terrori-iskuun.

Miehen nimi on Mohamad Abrini. Hän ehkä vei Brysselin lentokentälle pommin ja pakeni sitten paikalta. Poliisi räjäytti pommin myöhemmin.

Brysselin terrori-iskut tehtiin yli 2 viikkoa sitten. Yli 30 ihmistä kuoli, kun terroristit räjäyttivät pommeja Brysselin lentokentällä ja metrossa. Poliisi on siitä lähtien etsinyt terroristia, joka pakeni lentokentältä. 2 muuta terroristia räjäytti itsensä lentokentällä.

On mahdollista, että Mohamad Abrini osallistui myös terrori-iskuihin, jotka tehtiin Pariisissa marraskuussa.

Belgian poliisi pidätti perjantai-iltana myös 5 muuta ihmistä. Yksi heistä on Ruotsin kansalainen. Pidätykset liittyvät Brysselin terrori-iskuihin.

Punaisenmeren yli suunnitellaan siltaa

Saudi-Arabian kuningas Salman bin Abdulaziz Al Saudi
Saudi-Arabian kuningas Salman. Kuva: Olivier Douliery / EPA

Saudi-Arabia ja Egypti aikovat rakentaa sillan Punaisenmeren yli. Punainenmeri on Arabian niemimaan ja Afrikan välissä.

Saudi-Arabian kuningas Salman kertoi siltasuunnitelmasta perjantaina. Kuningas on vierailulla Egyptissä.

Joka vuosi Saudi-Arabiasta matkustaa Egyptiin tuhansia turisteja, ja tuhannet egyptiläiset tekevät pyhiinvaellusmatkan Saudi-Arabiaan. Siksi sillasta voi olla hyötyä molemmille maille.

Mikael Agricolan ja suomen kielen päivä

Yksityiskohta Mikael Agricolan Abckiriasta (1543).
Agricolan Abc-kirja on ensimmäinen suomenkielinen kirja. Kuva: Kansalliskirjasto

Täällä Suomessa on lauantaina vietetty Mikael Agricolan ja suomen kielen päivää.

Mikael Agricola eli 1500-luvulla eli 500 vuotta sitten. Agricola oli ensimmäinen, joka kirjoitti suomen kielellä. Hän kehitti suomen kirjakielen. Sanotaan, että Mikael Agricola on suomen kirjakielen isä.

Maailman ensimmäinen suomenkielinen kirja on Agricolan Abc-kirja. Se ilmestyi vuonna 1543. Agricola opettaa Abc-kirjassa lukemista ja kristinuskoa.

Agricola kirjoitti ja käänsi suomeksi monta kirjaa. Hän käänsi suomeksi esimerkiksi Raamatun Uuden testamentin. Se ilmestyi vuonna 1548.

Mikael Agricolan ja suomen kielen päivä on liputuspäivä.

Tuulivoimalat nousevat kohti taivasta

Tuulivoimala.
Jokioisten tuulivoimalat nousevat yli 200 metrin korkeuteen. Kuva: Petri Lassheikki / Yle

Jokioisilla rakennetaan Suomen korkeimpia tuulivoimaloita. Tuulivoimaloita rakennetaan 4. Kun tuulivoimalat ovat valmiit, ne ovat 210 metriä korkeita.

Korkeat tuulivoimalat tuottavat paljon sähköä. Jokioisten 4 tuulivoimalaa pyörivät niin tehokkaasti, että niistä saadaan sähköä yhtä paljon kuin pieni kaupunki kuluttaa.

Lue lisää ja katso video rakennustöistä

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä