Lauantai 9.5.2020 (radio)

9.5. on Eurooppa-päivä

EU-ilmapalloja.
Euroopan Unioni sai alkunsa 70 vuotta sitten. Kuva: Karoliina Simoinen / Yle

Tänään on vietetty Eurooppa-päivää.

Euroopan unioni sai alkunsa 70 vuotta sitten. Silloin Ranskan ulkoministeri antoi julistuksen, että Euroopan maat voisivat tehdä yhteistyötä hiilen ja teräksen tuotannossa.

Suomi on ollut Euroopan Unionin jäsenmaa vuodesta 1995.

Suomalaisten EU-myönteisyys on vähentynyt

Kirjakoju kadulla.
Suomalaisten EU-myönteisyys on laskenut hieman. Kuva: Maija Salmi

Näyttää siltä, että koronapandemia on vaikuttanut siihen, miten suomalaiset suhtautuvat Euroopan unioniin

Suomalaisten EU-myönteisyys on vähentynyt.

EU- jsenyyteen suhtautuu myönteisesti yli 50 prosenttia ja kielteisesti 20 prosenttia suomalaisista.

Tutkimuksen teki yritysten järjestö Elinkeinoelämän keskusliitto. Se arvioi, että todennäköisesti selitys muutokselle on se, että EU-maiden yhteistyö ollut vähän huonoa koronapandemian aikana.

Koronavirus leviää hitaasti Suomessa

ihmisiä jonottamassa kahvia
Ihmiset muistavat pitää turvavälin, kun he jonottavat kahvilaan. Kuva: Marja Väänänen / Yle

Terveysviranomaiset sanovat, että koronavirus on levinnyt Suomessa paljon vähemmän kuin on arvioitu. Terveysviranomaiset tekevät koko ajan erilaisia arvioita siitä, miten koronavirus leviää Suomessa.

Nyt näyttää siltä, että arviot ovat olleet vääriä.

Koronan leviämistä tutkitaan vasta-ainetesteillä. Vasta-ainetestien mukaan tartuntoja on Suomessa todella vähän.

Terveysviranomaisten arviot viruksen leviämisestä eivät ehkä ole ihan realistisia.

Arvioiden tekeminen on vaikeaa, terveysviranomaiset sanovat.

Arvioita täytyy kuitenkin tehdä, jotta Suomen hallitus voi tehdä päätöksiä koronarajoituksista.

Koronavirukseen on kuollut 265 ihmistä

Terveyspalveluyritys Mehiläisen koronaviruksen drive-in-testausasema Espoossa 18. maaliskuuta.
Tässä tehdään drive-in-koronavirustesti. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Suomessa on nyt virallisesti melkein 5900 koronavirustartuntaa.

Koronaviruksen takia on Suomessa kuollut 265 ihmistä.

Korona aiheuttaa stressiä

Kuvassa kolme aikuista ja neljä lasta. Kuva on otettu Schipholin lentokentällä Hollannissa.
Suomalaiset vanhemmat murehtivat sitä, miten he selviävät koronaepidemiasta pienten lasten kanssa. Kuva: AOP

Tutkijat tekevät kansainvälistä tutkimusta siitä, miten koronapandemia vaikuttaa ihmisiin.

Suomalaiset ovat kertoneet, että he murehtivat kansantaloutta, yksinäisyyttä ja pienten lasten kanssa selviytymistä.

Tutkimusta tehdään 50 eri maassa.

Se jatkuu niin kauan kuin koronapandemia jatkuu.


Kevät etenee hitaasti

Kirkkaankeltainen voikukka
Voikukka loistaa keltaisena keväällä ja alkukesällä. Kuva: Minna Uusi-Eskola / YLE

Kevät etenee nyt hitaasti. Sää ei oikein lämpene.

Ensi yönä koko maassa on pakkasta.

Huomenna sunnuntaina Lapissa sataa lunta. Länsi-Suomessa sataa vettä.

Etelä- ja Itä-Suomessa sää on lämpimämpää.





Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä