Lauantai 9.6.2018 (radio)

Orpo ja Sipilä jatkavat puheejohtajina

Petteri Orpo ja Juha Sipilä.
Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo ja keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä saivat jatkokauden. Kuva: AOP

Keskustan ja kokoomuksen puoluekokoukset ovat jatkuneet lauantaina. Molempien puolueiden puheenjohtajat saivat jatkokauden.

Juha Sipilä on johtanut keskustaa 6 vuotta. Petteri Orpo valittiin kokoomuksen johtoon 2 vuotta sitten.

Keskustan puoluekokous on Sotkamossa ja kokoomuksen kokous Turussa.

Itärajalla on tarjolla hiv-testejä

kondomeja tehtaalla
Kondomi suojaa sukupuolitaudeilta. Kuva: EPA

Suomen 3 itäisellä raja-asemalla on tarjolla hiv-testausta. Suomen Punainen Risti ja Hivpoint päivystävät Imatran, Vartiuksen ja Niiralan raja-asemilla lauantaina ja sunnuntaina.

Itärajan sairaanhoitopiireissä on todettu suuri määrä hiv-tartuntoja muuhun Suomeen verrattuna. Suurin osa on yli 60-vuotiaita miehiä, jotka ovat saaneet tartunnan Venäjän puolelta.

Hiv-testi on ilmainen, ja tuloksen saa 1 minuutissa. Lisäksi järjestöt jakavat kondomeja ja tietoa turvaseksistä.

Presidentin perhe siirtyy Kultaranntaan

Presidentin kesäasunto Kultaranta.
Presidentin kasäasunto Kultaranta sijaitsee Naantalissa. Kuva: Jyrki Valkama / YLE

Tasavallan presidentti Sauli Niinistön perhe on siirtynyt kesäasuntoon Kultarantaan.

Naantalin kaupunki järjesti vastaanoton satamassa. Samalla presidentti Niinistö ja rouva Jenni Haukio tapasivat yleisöä.

Naantalin Kultaranta on ollut presidentin kesäasunto vuodesta 1922. Yleisö pääsee tutustumaan Kultarannan puistoalueeseen perjantai-iltaisin. Alueella järjestetään myös opastettuja kierroksia.

Suomalaisen saunan päivä

nainen saunoo
Saunominen Suomessa voi päästä Unescon aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Lauantaina on vietetty suomalaisen saunan päivää. Helsingin rautatientorilla oli Suomi saunoo -tapahtuma. Torille tuotiin 9 saunaa.

Paikalla oli myös Sauna Unescoon -hankkeen edustajia eri puolilta Suomea. Opetus- ja kulttuuriministeriö ehdottaa saunomista Unescon aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon. Unesco on Yhdistyneiden kansakuntien eli YK:n kulttuurijärjestö.

Syksyllä julistetaan Suomi saunoo -päivä. Silloin toivotaan, että mahdollisimman monet saunovat Suomessa samaan aikaan.

Mansikkaa saadaan juhannuksena

Mansikka kypsyy Mattilan luomutilalla Nurmijärvellä.
Mansikka ehtii juhlistamaan juhannusta. Kuva: Tuomo Björksten/Yle

Mansikat kypsyvät juhannukseen mennessä. Sato kypsyy aikaisemmin kuin viime vuonna, jolloin pääsato kypsyi vasta heinäkuun alkupuolella.Pääsadon onnistuminen vaatii vielä sadetta ja noin 20 asteen lämpöä. Etelä-Suomen ja länsirannikon mansikkapellot tarvitsevat sadetta eniten.

Halla eli pakkanen maan pinnassa ei ole vielä haitannut mansikkaa. Mansikkaa voi suojella harsolla. Ongelmia voi kuitenkin tulla, jos yöpakkaset jatkuvat pitkään.

Mansikan satokausi on tänä vuonna hyvin lyhyt.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Suomen taidetta selkokielellä

Eero Järnefelt: Raatajat rahanalaiset/Kaski (1893).

Ateneumin selkokielinen ääniopas

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä