yle.fi-etusivu

Lauantai 9.9.2017 (radio)

Miljoonat pakenevat Irma-myrskyä

NOAA:n satelliittikuvassa 7. syyskuuta näkyvät vasemmalta oikealle lueteltuina hurrikaani Katia, hurrikaani Irma ja hurrikaani Jose.
NOAA:n satelliittikuvassa 7. syyskuuta näkyvät vasemmalta oikealle lueteltuina hurrikaani Katia, hurrikaani Irma ja hurrikaani José. Kuva: Jose Romero / AFP

Miljoonat ihmiset pakenevat Irma-hurrikaania. Sääennuste kertoo, että hirmumyrsky saapuu Yhdysvaltoihin Floridan rannikolle sunnuntaina. Esimerkiksi suur-Miamin yli viidestä (5) miljoonasta asukkaasta suurin osa on paennut myrskyä. Yhtä suurta joukkoliikennettä myrskyn takia ei ole ennen ollut.

Kuubassa miljoona ihmistä on evakuoitu hurrikaanin tieltä.

Karibianmeren alueella hurrikaanin takia on saanut surmansa ainakin 19 ihmistä ja tuhansia koteja on tuhoutunut. Irmaa seuraa hurrikaani José.

Vihreät torjuu hallitustyön perussuomalaisten kanssa

Touko Aalto.
Touko Aalto valittiin vihreiden puheenjohtajaksi kesäkuussa 2017. Kuva: Jarno Kuusinen / AOP

Vihreiden puheenjohtaja Touko Aalto sanoo, että vihreät ei lähde perussuomalaisten kanssa samaan hallitukseen.

Aalto korosti TV 1:n Ykkösaamussa, että asiat ratkaisevat vihreiden osallistumisen seuraavaan hallitukseen. Vihreiden puheenjohtaja sanoo, että perussuomalaisten linja ihmisoikeuskysymyksistä, maahanmuutosta ja taloudesta on kaukana vihreiden käsityksistä.

Vihreät on valmis hallitukseen kaikkien muiden puolueiden kanssa. Seuraavat eduskuntavaalit ovat vuonna 2019. Ylen uusimmassa kannatusmittauksessa vihreät oli kokoomuksen jälkeen toiseksi suurin puolue.

Lontoossa on vastustettu brexitiä

Big Ben ja liput.
Britannian EU-ero lähestyy. Kuva: EPA / Will Oliver

Lontoossa on marssittu Britannian EU-eroa vastaan. Eron eli brexitin vastustajat marssivat parlamentin luo.

Marssin järjestäjät väittävät, että brittien kanta brexitiin on muuttunut. He sanovat, että enemmistö saarivaltion asukkaista ei ole enää EU-eron kannalla.

Brexitin on määrä tulla voimaan maaliskuun lopussa 2019. Käytännössä brexit-neuvottelujen takaraja on ensi vuoden syksyllä.

Suomi on esillä Proms-festivaalissa

mies ja nainen oopperan katsomossa
Lotta Wennäkoski ja Sakari Oramo Royal Albert Hallissa. Kuva: Janne Koskinen / Yle

Sibeliuksen Finlandia soi tänä lauantai-iltana miljoonille kuulijoille. Britannian yleisradioyhtiö BBC:n Proms-musiikkifestivaali huipentuu konserttiin, jossa Suomi on näkyvästi mukana.

Promien viimeinen ilta soi ympäri maailman radiossa ja televisiossa. Ilta on tärkeä Suomelle, joka täyttää 100 vuotta. Suomen kansallissäveltäjä Jean Sibeliuksen Finlandian hymni lauletaan suomeksi. BBC:n sinfoniaorkesterin ylikapellimestari Sakari Oramo kertoo, että brittikuoro on harjoitellut ahkerasti suomen kielen ääntämistä. BBC on myös tilannut suomalaissäveltäjä Lotta Wennäkoskelta teoksen, joka aloittaa konsertin.

Suomessa konsertti on meneillään tämän radiolähetyksen aikana. Konsertti tulee Suomessa Yle radio yhdessä ja Yle Teemalla sekä nettiradio Yle Klassisessa. Tv- lähetys on Yle Areenassa viikon ajan ja radion konsertti kuukauden ajan.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kesäinen vaaramaisema. Metsää ja järvi.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

suomikoulu Thunder Bayssa.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä