Loma

(Video käynnistyy, kun klikkaat kuvaa.)

Suomen kaupungeissa on kesällä hiljaista. Hiljaisinta on viikonloppuina ja heinäkuussa. Kaupungeissa on vain ulkomaalaisia turisteja, jotka ihmettelevät, miksi kadut ovat tyhjiä ja joka paikka on kiinni.

Esimerkiksi juhannus Helsingissä voi olla turistille iso pettymys. Monet kaupat ja jopa ravintolat ovat kiinni, ja kaupungin ainoa tapahtuma on Seurasaaren juhannusjuhla. Heinäkuussa myös monet tehtaat, terveysasemat ja päiväkodit ovat kiinni.

Juhannuskokko Seurasaaren rannassa.
Juhannuskokkko Seurasaaressa. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Melkein miljoona suomalaista lomailee heinäkuussa. Monet aloittavat loman jo juhannuksena.

Kesälomalla suomalainen haluaa olla mökillä. Suuri osa mökeistä on metsän keskellä ja järven rannalla. Suomalaiselle on tärkeää, että uimavesi on puhdasta ja rannassa on hyvä uida.

Mökki järven rannalla.
Suomalainen kesämökki on luonnon keskellä. Kuva: Arja Lento / Yle

Suomessa on yli puoli miljoonaa kesämökkiä. Mökkejä on paljon, koska Suomessa riittää tilaa ja täällä on kymmeniätuhansia järviä. Suomen pinta-alasta 10 prosenttia on vettä.

Ennen suomalainen rakensi mökin itse. Nyt monet ostavat valmiin mökin. Mökkejä myös vuokrataan paljon. Markkinoilla on noin 25 000 vuokramökkiä.

Nainen kantaa puita saunaan.
Mökillä saunotaan joka päivä. Kuva: Petri Jauhiainen/Vastavalo

Kesämökki ei saa olla liian kaukana kotoa. Ajomatka kotoa mökille saa kestää korkeintaan kaksi tuntia. Mökillä pitää olla sauna. Usein mökillä on myös kasvimaa ja marjapensaita.

Mökillä tehdään paljon mökkitöitä. Niitä ovat esimerkiksi puiden pilkkominen, kasvimaan kitkeminen ja vedenkanto.

Nainen kontallaan kasvimaalla.
Mökillä voi olla kasvimaa. Kuva: Seppo Sarkkinen/Yle Kuvapalvelu

Mökillä pitää myös olla vene. Monille ihmisille on tärkeää päästä liikkumaan järvellä ja tehdä esimerkiksi kalastusretkiä.

Mies soutuveneessä nostamassa verkkoja. Veneessä istuvat myös kaksi naista ja lapsi.
Mökillä on kiva kalastaa. Kuva: Mika Kanerva

Mökillä suomalainen pukeutuu mökkivaatteisiin. Ne ovat usein vanhoja, eikä haittaa, jos ne ovat rikki. Kun suomalainen pukee ylleen mökkivaatteet, hän voi unohtaa arjen ja työn.

Mökillä suomalaiset haluavat hiljaisuutta, omaa rauhaa ja tilaa. Mökkihulluus-kirjassa sanotaan, että mökki on suomalaiselle toinen todellisuus.

Järvimaisema auringon laskiessa iltaruskon aikaan.
Kuva: Pekka Kauranen/Yle

Toimittajat: Merja Windia, Pälvi Tammi ja Pertti Seppä

Arkistotoimittajat: Tuuli Raento, Katriina Parviala ja Nilla Nuto

Videon editointi: Tiia Schwartz

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä