Loma

(Video käynnistyy, kun klikkaat kuvaa.)

Suomen kaupungeissa on kesällä hiljaista. Hiljaisinta on viikonloppuina ja heinäkuussa. Kaupungeissa on vain ulkomaalaisia turisteja, jotka ihmettelevät, miksi kadut ovat tyhjiä ja joka paikka on kiinni.

Esimerkiksi juhannus Helsingissä voi olla turistille iso pettymys. Monet kaupat ja jopa ravintolat ovat kiinni, ja kaupungin ainoa tapahtuma on Seurasaaren juhannusjuhla. Heinäkuussa myös monet tehtaat, terveysasemat ja päiväkodit ovat kiinni.

Juhannuskokko Seurasaaren rannassa.
Juhannuskokkko Seurasaaressa. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Melkein miljoona suomalaista lomailee heinäkuussa. Monet aloittavat loman jo juhannuksena.

Kesälomalla suomalainen haluaa olla mökillä. Suuri osa mökeistä on metsän keskellä ja järven rannalla. Suomalaiselle on tärkeää, että uimavesi on puhdasta ja rannassa on hyvä uida.

Mökki järven rannalla.
Suomalainen kesämökki on luonnon keskellä. Kuva: Arja Lento / Yle

Suomessa on yli puoli miljoonaa kesämökkiä. Mökkejä on paljon, koska Suomessa riittää tilaa ja täällä on kymmeniätuhansia järviä. Suomen pinta-alasta 10 prosenttia on vettä.

Ennen suomalainen rakensi mökin itse. Nyt monet ostavat valmiin mökin. Mökkejä myös vuokrataan paljon. Markkinoilla on noin 25 000 vuokramökkiä.

Nainen kantaa puita saunaan.
Mökillä saunotaan joka päivä. Kuva: Petri Jauhiainen/Vastavalo

Kesämökki ei saa olla liian kaukana kotoa. Ajomatka kotoa mökille saa kestää korkeintaan kaksi tuntia. Mökillä pitää olla sauna. Usein mökillä on myös kasvimaa ja marjapensaita.

Mökillä tehdään paljon mökkitöitä. Niitä ovat esimerkiksi puiden pilkkominen, kasvimaan kitkeminen ja vedenkanto.

Nainen kontallaan kasvimaalla.
Mökillä voi olla kasvimaa. Kuva: Seppo Sarkkinen/Yle Kuvapalvelu

Mökillä pitää myös olla vene. Monille ihmisille on tärkeää päästä liikkumaan järvellä ja tehdä esimerkiksi kalastusretkiä.

Mies soutuveneessä nostamassa verkkoja. Veneessä istuvat myös kaksi naista ja lapsi.
Mökillä on kiva kalastaa. Kuva: Mika Kanerva

Mökillä suomalainen pukeutuu mökkivaatteisiin. Ne ovat usein vanhoja, eikä haittaa, jos ne ovat rikki. Kun suomalainen pukee ylleen mökkivaatteet, hän voi unohtaa arjen ja työn.

Mökillä suomalaiset haluavat hiljaisuutta, omaa rauhaa ja tilaa. Mökkihulluus-kirjassa sanotaan, että mökki on suomalaiselle toinen todellisuus.

Järvimaisema auringon laskiessa iltaruskon aikaan.
Kuva: Pekka Kauranen/Yle

Toimittajat: Merja Windia, Pälvi Tammi ja Pertti Seppä

Arkistotoimittajat: Tuuli Raento, Katriina Parviala ja Nilla Nuto

Videon editointi: Tiia Schwartz

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä