Luetaan yhdessä – verkosto auttaa oppimaan suomen kieltä

Soili Harjula
Soili Harjula on valittu Luetaan yhdessä –verkoston Vuoden vapaaehtoiseksi. Ryhmiä kokoontuu joka viikko eri puolilla Suomea. Kuva: Marko Tammi / Yle

Soili Harjula opettaa maahanmuuttajille suomen kieltä. Harjula tekee vapaaehtoistyötä Helsingissä. Hän on mukana Luetaan yhdessä – verkostossa, jossa tutustutaan suomenkielisiin teksteihin. Tekstit kertovat tavallisista arjen asioista esimerkiksi paloturvallisuudesta. Aiheena voi olla myös jokamiehenoikeus, eli se miten Suomessa saa liikkua vapaasti luonnossa tai poimia metsästä marjoja.

Oppilaille on eritasoisia ryhmiä. Osa opetuksesta on yhteistä isolle ryhmälle. Välillä juodaan kahvit ja jutellaan. Sitten jatketaan pienissä ryhmissä. Mukaan voi ottaa myös lapset, joille järjestetään usein omaa ohjelmaa.

Luetaan yhdessä on valtakunnallinen verkosto, joka tukee maahanmuuttajien kielen oppimista ja kotoutumista. Yli 100 ryhmää kokoontuu joka viikko 30 kaupungissa eri puolilla Suomea.

Soili Harjula
Kinaporin palvelukeskuksen kirjastossa on kierrätyslaatikko, johon voi jättää kirjoja, ja josta voi ottaa kirjoja, Soili Harjula esittelee. Kuva: Marko Tammi / Yle

Soili Harjula opettaa Helsingin Kinaporin palvelukeskuksessa. Soili sanoo, että ryhmiin mahtuu hyvin lisää opiskelijoita.

Soili kannustaa mukaan kaikkia, jotka haluavat oppia suomen kieltä ja suomalaisia asioita.

– Mukaan voi tulla, vaikka ei osaa lukea tai kirjoittaa. Samalla kun oppii kieltä, saa uusia ystäviä, Soili sanoo.

Ihmiset oppivat eri tavalla. Jotkut oppivat kuuntelemalla. Toiset lukevat mielellään kielioppia ja oppivat teorian kautta. Erilaiset oppimistavat otetaan ryhmissä huomioon.

– Monet oppivat nopeasti lukemaan ja kirjoittamaan, mutta puhuminen on vaikeaa. Esimerkiksi arabiankielisille suomen kielen ääntäminen voi olla ensin vaikeaa, Soili kertoo.

Soili Harjula on valittu Vuoden vapaaehtoiseksi. Luetaan yhdessä -ryhmien lisäksi hän ohjaa myös kirjallisuuspiirejä Kinaporin palvelukeskuksessa. Hän on työskennellyt yli 30 vuotta suomenkielen opettajana.

Tietoa Luetaan yhdessä – ryhmistä

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä