Maanantai 10.10.2016 (radio)

Talouden Nobel

Bengt Holmström.
Bengt Holmström saa talouden Nobel-palkinnon. Kuva: Yle

Suomalainen Bengt Holmström on saanut talouden Nobel-palkinnon. Holmström sai palkinnon yhdessä Oliver Hartin kanssa.

Holmström on syntynyt Helsingissä ja Hart on syntynyt Lontoossa. Molemmat ovat nykyään professoreina USA:ssa. He ovat tutkineet sopimusteoriaa eli esimerkiksi sitä, minkälainen on hyvä sopimus firman omistajan ja firman johtajan välillä.

Holmström ja Hart saavat palkintorahaa yhteensä yli 800 000 euroa.

Holmström on 5. suomalainen, joka saa Nobel-palkinnon. Aikaisemmin Nobel-palkinnon ovat saaneet kirjailija Frans Emil Sillanpää, kemisti A. I. Virtanen, fysiologi Ragnar Granit ja rauhanvälittäjä Martti Ahtisaari. Heistä Granit oli Ruotsin kansalainen, kun hän sai palkinnon.

USA:n vaaliväittely

Trump seisoo etualalla, Clinton taempana. Trumpin ilme on vakava, Clinton hymyilee.
Donald Trump ja Hillary Clinton vaaliväittelyssä. Kuva: Jim Lo Scalzo / EPA

USA:ssa on ollut presidenttiehdokkaiden toinen vaaliväittely. Väittely oli kova.

Republikaanien ehdokas Donald Trump joutui selittämään, mitä on puhunut naisista. Viikonloppuna julkaistiin vanha video, jolla Trump puhuu naisista tosi loukkaavasti.

Trump puolestaan syytti demokraattien ehdokasta Hillary Clintonia asiasta, joka tapahtui, kun Clinton oli ulkoministeri. Clinton käytti silloin yksityistä sähköpostia, vaikka se ei ole turvallista ulkoministerin työssä.

Ehdokkailla on vielä yksi väittely ennen vaalipäivää, joka on 8. marraskuuta.

Espoon metro

Ihmisiä metroasemalla.
Vielä ei tiedetä, milloin metro ajaa Espooseen asti. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Metro Helsingin ja Espoon välillä myöhästyy lisää.

Espoon metroliikenteen piti alkaa jo elokuussa, mutta silloin kerrottiin, että liikenne alkaa vasta tammikuussa. Nyt ei tiedetä, milloin metroliikenne Espooseen voi alkaa.

Espoon metro on jo rakennettu valmiiksi. Myöhästymisen syynä ovat turvallisuustestit, jotka eivät ole vielä onnistuneet tarpeeksi hyvin. Testeissä tutkitaan, kuinka hyvin metroasemat selviävät poikkeustilanteissa, esimerkiksi tulipalossa.

Aleksis Kiven päivä

Aleksis Kivi -leivos.
Aleksis Kiven päivän leivos. Kuva: Matti Myller / Yle

Maanantaina on vietetty Aleksis Kiven päivää.

Kirjailija Aleksis Kivi eli 1800-luvulla. Hän kirjoitti esimerkiksi kirjan Seitsemän veljestä.

Aleksis Kiveä sanotaan Suomen kansalliskirjailijaksi. Siksi Aleksis Kiven päivä on myös suomalaisen kirjallisuuden päivä.

Aleksis Kiven päivää vietetään aina lokakuun 10. päivä, koska se on Kiven syntymäpäivä. Aleksis Kiven päivänä liputetaan.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä