Maanantai 10.12.2018

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Millainen palvelusivusto suomalaisille on avattu?

Oikea vastaus:

Sivusto, joka keskittyy ilmastonmuutoksen torjuntaan.

2.Mitä sivuilla voi tehdä?

Oikea vastaus:

Sivuilla voi laskea oman hiilijalanjäljen, ja sen jälkeen palvelu ehdottaa erilaisia tapoja päästöjen pienentämiseksi.

3.Mitä Supo sanoo terrorismin uhasta Suomessa?

Oikea vastaus:

Että se on samalla tasolla kuin aiemminkin, tasolla 2.

4.Supo seuraa 370 ihmistä. miksi?

Oikea vastaus:

Terrorismin torjumiseksi.

5.Kenelle aiotaan antaa lupa ajaa kevytautoa?

Oikea vastaus:

15-17-vuotiaille nuorille, joilla on mopokortti.

6.Mikä on kevytauto?

Oikea vastaus:

Se on henkilöauto, jonka nopeutta on rajoitettu niin, että sillä voi ajaa enintään 45 kilometriä tunnissa.

7.Kuinka paljon pitää opiskella, että valmistuu kunniatohtoriksi?

Oikea vastaus:

Kunniatohtori on arvonimi, jota varten ei vaadita akateemista tohtorintutkintoa.. Kunniatohtorin arvonimen myöntää yliopisto.

8.Ketkä Itä-Suomen yliopisto vihkii kunniatohtoreiksi kesäkuussa?

Oikea vastaus:

Rockmuusikko Ismo Alangon, Suomen pankin entisen pääjohtajan Erkki Liikasen ja emerituspiispa Wille Riekkisen.

9.Mitä Finlandia-talossa on tapahtunut?

Oikea vastaus:

Vesivahinko. Finlandia-talon kellariin pääsi valumaan non 100 000 litraa kuumaa vettä.

10.Mistä se oli peräisin?

Oikea vastaus:

Kaukolämpöputkesta, joka meni rikki, kun Finlandia-talon ulkopuolella tehtiin kaivuu- ja poraustöitä.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä