Maanantai 10.12.2018 (radio)

Hiilijalanjälki pienemmäksi

Sitoumus2050-palvelun etusivu.
Valtioneuvoston kanslia julkaisi Sitoumus2050-palvelun tänään maanantaina. Kuva: Sitoumus2050, Yle Uutisgrafiikka

Suomalaisille on avattu palvelusivusto, joka keskittyy ilmastonmuutoksen torjuntaan. Palvelussa voi tehdä oman suunnitelman päästöjen eli hiilijalanjäljen puolittamiseksi.

Palvelu laskee käyttäjän hiilijalanjäljen, ja sen jälkeen ehdottaa erilaisia tapoja pienentää sitä. Esimerkiksi kotimaisten kasvisten, marjojen ja kalan syöminen on helppo tapa pienentää päästöjä.

Palvelun nimi on Sitoumus2050. Valtioneuvoston kanslia sanoo, että samanlaista palvelua ei ole missään muualla.

Terrorismin uhka ennallaan

Antti Pelttari
Suojelupoliisin päällikkö Antti Pelttari. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Suojelupoliisi Supo on arvioinut terrorismin uhkaa Suomessa.

Supo sanoo, että terrorismin uhka Suomessa on tasolla 2 eli samalla tasolla kuin ennenkin. Supo käyttää asteikkoa, jossa on 4 tasoa.

Supo sanoo, että terroristiverkostot yrittävät löytää lisää kannattajia myös Suomessa.

Suojelupoliisi tekee työtä terrorismia vastaan. Terrorismin torjumiseksi Supo esimerkiksi seuraa noin 370 ihmistä.

Nuoret kevytauton rattiin

Nuori poika ajaa autoa.
Matias Malin pääsi viime kesänä testaamaan kevytautoa Porissa. Kuva: Mari Kahila / Yle

Nuoret pääsevät ehkä jo ensi vuonna ajamaan kevytautoa. Ajatuksena on, että 15 - 17 -vuotiaat nuoret saavat ajaa kevytautoa mopokortilla.

Kevytauto on henkilöauto, jonka nopeutta on rajoitettu. Kevytautolla voi ajaa enintään 45 kilometriä tunnissa.

Jos eduskunta hyväksyy lakiesityksen kevytautoista, lain on tarkoitus tulla voimaan jo ensi marraskuussa.

Ismo Alangosta kunniatohtori

Ismo Alanko harjoittelee Radion sinfoniaorkesterin kanssa Musiikkitalossa
Ismo Alanko on tehnyt pitkän uran muusiikkona. Kuva: Yle

Rockmuusikko Ismo Alanko vihitään kesäkuussa Itä-Suomen yliopiston kunniatohtoriksi. Kunniatohtori on arvonimi, johon ei vaadita akateemista tohtorintutkintoa.

Perusteluissa Itä-Suomen yliopisto sanoo, että Alangon musiikissa on vaikutteita koko maailman kulttuuriperinnöstä. Lisäksi Alangon tapa esiintyä kuuluu shamanistiseen traditioon, jossa magia eli taikuus ja tiede ovat yhtä.

Itä-Suomen yliopisto vihkii kesäkuussa kaikkiaan 12 kunniatohtoria. Alangon lisäksi arvonimen saavat esimerkiksi Suomen pankin entinen pääjohtaja Erkki Liikanen ja emerituspiispa Wille Riekkinen.

Finlandia-talossa vesivahinko

Paloautoja Finlandia-talon edustalla.
Finlandia-talon kellariin valui kuumaa vettä. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Finlandia-talossa Helsingissä on tapahtunut vesivahinko.

Finlandia-talon kellariin on valunut kuumaa vettä. Vettä pääsi valumaan noin 100 000 litraa.

Vesi on peräisin kaukolämpöputkesta. Putki meni rikki, kun Finlandia-talon ulkopuolella tehtiin kaivuu- ja poraustöitä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä