Maanantai 10.2.2020 (radio)


Lakko loppui paperitehtailla

Kaksi miestä poistavat Paperiliiton lakkokylttiä UPM:n Kymin paperitehtaan portilta Kouvolassa.
Lakko-kyltti otettiin pois paperitehtaan portista maanantaina Kouvolassa. Kuva: Vesa Grekula / Yle

Paperiteollisuuden lakko loppuu. Työntekijät palaavat töihin maanantai-iltana, kun yövuoro alkaa. Monet paperi- ja sellutehtaat käynnistyvät taas.

Paperiteollisuuden työntekijät menivät lakkoon tammikuun lopulla. He lopettivat silloin työt monilla tehtailla. Tehtaat ovat olleet kiinni tähän asti.

Paperiteollisuuden lakko loppuu, koska työntekijöiden ja työnantajien järjestöt hyväksyivät uuden työehtosopimuksen. Työehtosopimus määrää esimerkiksi palkat ja työajan.

Työntekijöille on tärkeää, että uudessa työehtosopimuksessa ei ole enää kiky-tunteja. Kiky- eli kilpailukykytunneista sovittiin vuonna 2016. Ne pidensivät työaikaa 24 tuntia vuodessa, mutta ne eivät tuoneet lisää palkkaa.

Paperiteollisuuden työnantajat ovat tyytyväisiä, koska uusi sopimus lyhentää kesän juhannustaukoa tehtailla. Tehtaiden juhannustauko lyhenee 24 tuntia.

Koronavirus leviää Kiinassa

Koronaviruspotilasta siirretään sairaalan sisään Kiinan Wuhanissa 4. helmikuuta 2020.
Koronaviruspotilas Wuhanissa, Kiinassa. Kuva: AOP

Koronavirus leviää edelleen Kiinassa. Koronavirus on tappanut Kiinassa noin 1000 ihmistä.

Yli 40 000 kiinalaista on saanut koronavirustartunnan. Suurin osa heistä asuu Hubein maakunnassa.

Koronavirus löydettiin Hubein maakunnassa joulukuussa. Sairaustapausten keskus on Wuhanin kaupunki.

Heinäsirkat uhkaavat Afrikkaa

Heinäsirkkoja
Heinäsirkat syövät kasvit, joita tarvitaan ihmisten ruoaksi. Kuva: Fredrik Lerneryd

Afrikassa on nyt paljon heinäsirkkoja. Heinäsirkoista on haittaa, koska ne syövät kasveja pelloilta. Siksi ihmisiltä voi loppua ruoka.

Esimerkiksi Keniassa ei ole ollut 70 vuoteen niin paljon heinäsirkkoja kuin nyt. Heinäsirkat ovat isoja, yhtä pitkiä kuin ihmisen sormi.

Heinäsirkkoja on paljon kovien sateiden takia. Keniassa sadekausi on epätavallisen pitkä. Yleensä sateet loppuvat marraskuussa, mutta nyt ne jatkuvat vielä helmikuussa.

Heinäsirkkojen määrä uhkaa jopa kasvaa. Jo nyt yhdellä neliökilometrillä voi olla 150 miljoonaa heinäsirkkaa.

Pian heinäsirkat alkavat lisääntyä ja saada jälkeläisiä. Siksi Keniassa voi olla kesällä heinäsirkkoja 400 kertaa enemmän kuin nyt.

Juha Muje on kuollut

Juha Muje
Näyttelijä Juha Muje. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

Näyttelijä Juha Muje on kuollut. Suomen Kansallisteatteri kertoi asiasta maanantaina.

Muje näytteli Kansallisteatterissa, elokuvissa ja tv-sarjoissa. Hän oli 69-vuotias.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä