Maanantai 10.5.2021 (radio)

Helsingin pormestarikisa

Pormestariehdokkaat Nasima Razmyar, Juhana Vartiainen ja Anni Sinnemäki.
Pormestariehdokkaat Nasima Razmyar, Juhana Vartiainen ja Anni Sinnemäki. Kuva: Yle

Yle on julkaissut kyselyn, jossa mitataan ehdokkaiden kannatusta Helsingin pormestariksi.

Kokoomuksen Juhana Vartiainen ja vihreiden Anni Sinnemäki ovat melkein tasoissa. Vartiaisen kannatus on 19 prosenttia. Sinnemäkeä kannattaa 18,7 prosenttia vastaajista. SDP:n Nasima Razmyarin kannatus on 14,5 prosenttia.

Helsinkiin valitaan kuntavaalien jälkeen uusi pormestari. Helsingin pormestarin paikan saa se puolue, joka voittaa kuntavaalit Helsingissä.

Pormestari on poliitikko, joka johtaa kaupunkia. Helsingin nykyinen pormestari on kokoomuksen Jan Vapaavuori.

Koronatartunnat

Astra Zeneca -rokotepullo ja rokoteruisku.
Koronarokotuksen on saanut noin kolmannes Suomen väestöstä. Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Suomessa on todettu 143 uutta koronatartuntaa.

Tartuntoja on ollut 2 viikon aikana noin 2 800, mikä on lähes 900 vähemmän kuin 2 viikkoa aikaisemmin. Koronatartuntoja on ollut Suomessa yhteensä lähes 90 000.

Suomessa on 2 uutta kuolemaa, jotka johtuvat koronasta. Yhteensä koronakuolemia on nyt 924. Sairaalahoidossa on 121 ihmistä, joista 26 saa tehohoitoa.

Koronarokotteen 1. annoksen on nyt saanut lähes 35 prosenttia väestöstä.

Norwegian

Lentoyhtiö Norwegianin Boeing 737-800-matkustajakone Helsinki-Vantaalla
Norwegianin matkustajakone on ollut pysäköitynä Helsinki-Vantaalla talven ajan. Viimeisin reittilento koneella on lennetty elokuussa 2020, jolloin se kävi Trondheimissa. Liikenteeseen kone palaa kesäkuun lopulla. Kuva: Jari Tanskanen / Yle

Norjalainen lentofirma Norwegian aloittaa taas lennot Suomesta.

Norwegian aloittaa kesäkuun lopussa lennot Helsinki-Vantaalta noin 20 kohteeseen Euroopassa. Suurin osa lennoista menee Espanjan, Kreikan ja Kroatian lomakohteisiin. Norwegian lentää myös Helsingistä Ouluun ja Rovaniemelle.

Valas Thames-joessa

Lahtivalat
Kuvassa on lahtivalas. Lahtivalaat elävät yleensä Pohjois-Atlantilla. Kuva: Public domain

Englannissa pieni valas juuttui kiinni Thames-jokeen sunnuntaina. Valas jäi kiinni joen kapeaan sulkuun.

Valas on todennäköisesti lahtivalas, joka elää tavallisesti Pohjois-Atlantilla. Pelastustyöntekijät irrottivat valaan sulusta. Sen jälkeen valas siirrettiin turvallisempaan paikkaan.

Valas on loukkaantunut. Eläinlääkäri arvioi, voiko valaan päästää vapaaksi.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä