Maanantai 10.6.2019 (radio)

Riskialueiden pikkulapsille suositetaan punkkirokotusta

Turussa asuvan Satu Väistö ja lapset puutarhassa
Turun Muhkurissa Satu Väistön perheen kaikilla lapsilla on punkkirokotus, sillä he mökkeilevät Kustavissa. Kotipihallakin on nähty punkkeja. Kuva: Minna Rosvall / Yle

Asiantuntija suosittaa punkkirokotusta kaikille yli 2-vuotiaille lapsille, jotka liikkuvat luonnossa riskialueilla. Tällaisia alueita ovat esimerkiksi rannikkoseutu ja Turun saaristo.

Noin prosentti riskialueen punkeista levittää puutiaisaivokuumetta eli TBE:tä. Sitä vastaan auttaa vain rokotus.

Tartuntatautitilasto kertoo, että puutiaisaivokuumetta todettiin viime vuonna saman verran kuin vuonna 2017. Tautitapauksia oli 79, enimmäkseen tunnetuilla riskialueilla. Eniten tapauksia oli Paraisilla.

Punkit levittävät myös toista tautia, borrelioosia. Borrelioosiin ei ole rokotetta, ja sitä hoidetaan antibiooteilla.

Synteettinen bensiini vähentää liikenteen päästöjä

Metsä Groupin Kemin tehdas.
Metsä Groupin Kemin tehdas. Kuva: Antti Ullakko / Yle

Suomi ehkä alkaa valmistaa synteettistä bensiiniä ja dieseliä tehtaiden ylijäämäkaasuista. Kaasuja voidaan ottaa talteen esimerkiksi sellutehtaan piipusta.

Synteettisellä bensiinillä voidaan vähentää paljon liikenteen päästöjä. Suomi aikoo puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä.

Tutkija sanoo, että enää ei tarvitse kaivaa maasta fossiilisia polttoaineita. Nyt voi kierrättää hiilidioksidia, joka on jo ilmassa. Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto sanoo, että Suomeen pitää rakentaa synteettisten polttoaineiden tehdas.

Synteettisistä polttoaineista voi tulla maailmalla iso bisnes 10 vuoden kuluessa. Suomesta Wärtsilä on mukana pilottilaitoksen suunnittelussa USA:ssa.

Ruoan verkkokauppa kasvaa

Kuvassa Patrik Vähähyyppä
Patrik Vähähyyppä kuljettaa ostoksia koteihin lähes joka päivä. Asiakkaita ovat esimerkiksi lapsiperheet ja ikäihmiset. Kuva: Heini Holopainen / Yle

Ruuan ostaminen verkosta jatkaa kasvua. Esimerkiksi Keskossa ruuan verkkokauppa kasvoi alkuvuonna 100 prosenttia edellisvuodesta.

Ruuan verkkokaupan osuus koko Suomessa on kuitenkin vielä pieni, vain 0,4 prosenttia.

Asiakkaalla on nykyään useita vaihtoehtoja ruoan tilaamiseen. Myös maaseudulla on aiempaa enemmän kauppoja, joista ruoka toimitetaan kotiin tai noutopisteeseen.

Kasvukeskuksissa isot kauppaketjut voivat rakentaa ruuan verkkokaupalle tehokkaita varastoja. Silloin keräily on tehokasta ja kuljetus voi olla ulkoistettu.

Loma ei aina ole onnen aikaa parisuhteessa

käsi kädessä
Loma voi olla parisuhteelle raskasta aikaa, jos lomaan liittyy liikaa odotuksia. Kuva: AOP

Pitkään odotettu ja ihana loma voi kärjistää parisuhteen. Joskus kriisi on niin paha, että se päättyy eroon.

Asiantuntijat sanovat, että lomaan ladataan paljon odotuksia. Niitä ei silti välttämättä jaeta toiselle.

Usein loma alkaa raskaan työn jälkeen ja ihminen on väsynyt.

Myös parisuhteen luonne pitää ottaa huomioon. Etäinen suhde ei muutu läheiseksi hetkessä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä