Maanantai 10.9.2018 (radio)


Ruotsidemokraattien kannatus kasvoi

Ruotsidemokraattien johtaja Jimmie Åkesson kampanjoi Malmössä, etualalla puolueen ilmapalloja kiinnitettynä kaiteeseen
Ruotsidemokraattien johtaja Jimmie Åkesson. Kuva: Johan Nilsson / EPA

Ruotsissa on ollut vaalit. Ruotsalaiset valitsivat sunnuntain vaaleissa uuden parlamentin.

Vaalivoitto meni ruotsidemokraateille. Puolueen kannatus nousi paljon.

Ruotsidemokraattien vaaliteema oli maahanmuutto. Puolue ei halua, että Ruotsiin tulee maahanmuuttajia.

Sosiaalidemokraatit on vielä Ruotsin suurin puolue, mutta puolueen kannatus laski. Siksi on epävarmaa, voiko Stefan Löfven jatkaa Ruotsin pääministerinä. Löfven on sosiaalidemokraatti.

Puolueiden voi olla vaikea sopia Ruotsin uudesta pääministeristä ja hallituksesta. Vasemmisto ja oikeisto saivat melkein yhtä paljon ääniä. Selvää voittajaa ei ole.

Vasemmisto ja oikeisto eivät halua tehdä yhteistyötä ruotsidemokraattien kanssa.

Suomen ja Ruotsin yhteistyö

Jussi Niinistö
Suomen puolustusministeri Jussi Niinistö. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Suomen poliitikot ovat kommentoineet Ruotsin vaaleja.

Suomen pääministeri Juha Sipilä yllättyi siitä, että maahanmuutto oli Ruotsin vaaleissa niin tärkeä teema.

Suomen ulkoministeri Timo Soini uskoo, että Suomen ja Ruotsin hyvä yhteistyö jatkuu. Yhteistyö jatkuu, vaikka Ruotsin hallitus vaihtuu, Soini sanoo.

Samaa mieltä on puolustusministeri Jussi Niinistö. Kaikki Ruotsin puolueet kannattavat puolustusyhteistyötä Suomen kanssa, Niinistö sanoo.

Verkkokauppojen vaaralliset tavarat

Tukesin tutkimia epäkelpoja tuotteita
Ulkomaisten verkkokauppojen tavarat ovat harvoin turvallisia. Kuva: Mårten Lampén / Yle

Ulkomaalaisten verkkokauppojen tavarat eivät ole turvallisia. Näin kertoo Tukes. Tukes on virasto, joka valvoo tavaroiden turvallisuutta.

Tukes teki testin verkkokauppojen nettisivuilla. Se tilasi yli 30 erilaista tuotetta esimerkiksi AliExpressistä ja eBaystä. Vain yksi tuote oli turvallinen.

Tukes on huolestunut tilanteesta. Esimerkiksi kaikki lasten lelut olivat vaarallisia, ja laturit aiheuttivat tulipalon vaaran.

Ihmiset ovat itse vastuussa ostosten turvallisuudesta, jos he tilaavat tavaroita Euroopan unionin ulkopuolelta.

Syksyn sateet tulevat

Sateenvarjo
Lähipäivinä tarvitaan sateenvarjoa. Kuva: AOP

Syksyn sateet ovat tulossa Suomeen. Tiistaina ja keskiviikkona vettä voi sataa paljon.

Ylen meteorologi Kerttu Kotakorpi sanoo, että vettä sataa lähipäivinä ehkä yhtä paljon kuin viimeisen kuukauden aikana.

Sää on syksyinen myös siksi, että tuuli on lähipäivinä kovaa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä