Maanantai 1.10.2018 (radio)

Toimeentulotukea on monelta alennettu

Alannettua perustoimeentulotukea saaneet 2017-2018

Kela maksaa yhä useammalle ihmiselle alennettua toimeentulotukea. Syy on tavallisesti työstä tai koulutuksesta kieltäytyminen.

Tänä vuonna yli 11 000 ihmisen toimeentulotukea on leikattu 100 - 200 euroa. Alentamispäätöksiä on tehty paljon sen jälkeen, kun toimeentulotuki siirtyi kunnilta Kelaan.

Kelasta kuitenkin kerrotaan, että vain noin 1,5 prosenttia toimeentulotuen saajista saa alennettua tukea.

EK julkisti oman työllisyysesityksen

Nainen menossa te-toimistoon.
EK:n työllisyystavoite on hallituksen tavoitetta korkeampi. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

Elinkeinoelämän keskusliitto EK on julkistanut esityksen työllisyydestä. Työnantajajärjestö EK uskoo, että sen esitys parantaa työllisyyttä.

EK esimerkiksi haluaa, että ansiosidonnaisen työttömyyskorvauksen kesto lyhenee 50 päivää. Samalla korvaus voi olla työttömyyden alkuvaiheessa korkeampi. Lisäksi EK haluaa päivähoitomaksujen alentamista.

EK tavoittelee esityksellä 75 prosentin työllisyyttä. Suomen hallituksen tavoite on 72 prosenttia.

Uskontokuntiin kuulumattomia on Suomessa yli miljoona

katukuva espalta
Uskontokuntiin kuulumattomia on Suomessa entistä enemmän. Kaikkien uskonto ei kuitenkaan ole virallisesti tiedossa. Kuva: AOP

Suomessa neljäsosa ihmisistä ei kuulu mihinkään uskonnolliseen yhdyskuntaan, joka on rekisteröity. Miehistä heitä oli viime vuonna 30 prosenttia, naisista 23 prosenttia.

Viime vuoden lopussa uskontoihin kuulumattomia oli jo 1,45 miljoonaa.Vieraskielisistä 85 prosenttia ei kuulu mihinkään uskontoon.

Kaikki uskonnolliset yhdyskunnat eivät kuitenkaan ole rekisterissä. Lisäksi monet uskonnon harjoittajat eivät liity mihinkään seurakuntaan.Asiasta kertoo Tilastokeskus.

Lääketieteen Nobel menee syöpätutkijoille

Kuvassa lavan taustakankaalla Nobel-voittajien kuvat. Etualalla istuu kolme ihmistä.
James P. Allison ja Tasuku Honju palkitaan lääketieteen Nobel-palkinnolla. Kuva: Fredrik Sandberg / EPA

Fysiologian ja lääketieteen Nobel-palkinto on myönnetty. Sen saavat amerikkalainen James P. Allison ja japanilainen Tasuku Honjo.

He ovat kehittäneet uuden menetelmän syövän hoitoon. Siinä käytetään hyväksi ihmisen immuunipuolustusta.

Laulaja Charles Aznavour on kuollut

Charles Aznavour
Aznavourin tulkintoja ovat esimerkiksi chanson-klassikko La Bohème ja Emmenez-moi, joka kertoo kaukokaipuusta. Kuva: Valentin Flauraud / EPA

Ranskalais-armenialainen laulaja Charles Aznavour on kuollut 94 vuoden iässä.

Aznavour lauloi seitsemällä kielellä. Laulajalegenda kiersi esiintymislavoja loppuun asti korkeasta iästä huolimatta. Kiertue Japanissa jäi Aznavourin viimeiseksi.

Aznavour syntyi Pariisissa. Molemmat vanhemmat pakenivat Turkista armenialaisten kansanmurhaa. Aznavour otti Armenian kansalaisuuden vuonna 2008. Hän oli myös Armenian suurlähettiläs Sveitsissä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä