Maanantai 1.10.2018 (radio)

Toimeentulotukea on monelta alennettu

Alannettua perustoimeentulotukea saaneet 2017-2018

Kela maksaa yhä useammalle ihmiselle alennettua toimeentulotukea. Syy on tavallisesti työstä tai koulutuksesta kieltäytyminen.

Tänä vuonna yli 11 000 ihmisen toimeentulotukea on leikattu 100 - 200 euroa. Alentamispäätöksiä on tehty paljon sen jälkeen, kun toimeentulotuki siirtyi kunnilta Kelaan.

Kelasta kuitenkin kerrotaan, että vain noin 1,5 prosenttia toimeentulotuen saajista saa alennettua tukea.

EK julkisti oman työllisyysesityksen

Nainen menossa te-toimistoon.
EK:n työllisyystavoite on hallituksen tavoitetta korkeampi. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

Elinkeinoelämän keskusliitto EK on julkistanut esityksen työllisyydestä. Työnantajajärjestö EK uskoo, että sen esitys parantaa työllisyyttä.

EK esimerkiksi haluaa, että ansiosidonnaisen työttömyyskorvauksen kesto lyhenee 50 päivää. Samalla korvaus voi olla työttömyyden alkuvaiheessa korkeampi. Lisäksi EK haluaa päivähoitomaksujen alentamista.

EK tavoittelee esityksellä 75 prosentin työllisyyttä. Suomen hallituksen tavoite on 72 prosenttia.

Uskontokuntiin kuulumattomia on Suomessa yli miljoona

katukuva espalta
Uskontokuntiin kuulumattomia on Suomessa entistä enemmän. Kaikkien uskonto ei kuitenkaan ole virallisesti tiedossa. Kuva: AOP

Suomessa neljäsosa ihmisistä ei kuulu mihinkään uskonnolliseen yhdyskuntaan, joka on rekisteröity. Miehistä heitä oli viime vuonna 30 prosenttia, naisista 23 prosenttia.

Viime vuoden lopussa uskontoihin kuulumattomia oli jo 1,45 miljoonaa.Vieraskielisistä 85 prosenttia ei kuulu mihinkään uskontoon.

Kaikki uskonnolliset yhdyskunnat eivät kuitenkaan ole rekisterissä. Lisäksi monet uskonnon harjoittajat eivät liity mihinkään seurakuntaan.Asiasta kertoo Tilastokeskus.

Lääketieteen Nobel menee syöpätutkijoille

Kuvassa lavan taustakankaalla Nobel-voittajien kuvat. Etualalla istuu kolme ihmistä.
James P. Allison ja Tasuku Honju palkitaan lääketieteen Nobel-palkinnolla. Kuva: Fredrik Sandberg / EPA

Fysiologian ja lääketieteen Nobel-palkinto on myönnetty. Sen saavat amerikkalainen James P. Allison ja japanilainen Tasuku Honjo.

He ovat kehittäneet uuden menetelmän syövän hoitoon. Siinä käytetään hyväksi ihmisen immuunipuolustusta.

Laulaja Charles Aznavour on kuollut

Charles Aznavour
Aznavourin tulkintoja ovat esimerkiksi chanson-klassikko La Bohème ja Emmenez-moi, joka kertoo kaukokaipuusta. Kuva: Valentin Flauraud / EPA

Ranskalais-armenialainen laulaja Charles Aznavour on kuollut 94 vuoden iässä.

Aznavour lauloi seitsemällä kielellä. Laulajalegenda kiersi esiintymislavoja loppuun asti korkeasta iästä huolimatta. Kiertue Japanissa jäi Aznavourin viimeiseksi.

Aznavour syntyi Pariisissa. Molemmat vanhemmat pakenivat Turkista armenialaisten kansanmurhaa. Aznavour otti Armenian kansalaisuuden vuonna 2008. Hän oli myös Armenian suurlähettiläs Sveitsissä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä