Maanantai 11.11.2019 (radio)

Postilakko alkoi

Lakkovahdit Nezih Aydemir (vas.), Aleksi Andersson, Jukka Kosonen ja Metin Karateke (oik.) Postin logistiikkakeskuksella Vantaalla maanantaiaamuna 11. marraskuuta 2019.
Lakkovahdit Nezih Aydemir (vas.), Aleksi Andersson, Jukka Kosonen ja Metin Karateke (oik.) Postin logistiikkakeskuksella Vantaalla maanantaiaamuna. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Postin lakko on alkanut aamulla. Lakossa on noin 9000 Postin työntekijää.

Kirjeposti voi myöhästyä monta viikkoa. Paketit voivat tulla perille nopeammin.

Lakko ei koske sanomalehtien varhaisjakelua. Lisäksi turvallisuuteen ja terveyteen liittyvä posti jaetaan. Tällaista postia ovat esimerkiksi sairaalakirjeet ja laboratorionäytteet.

Lakko kestää ehkä kuukauden, ellei sopua synny. Työntekijöiden järjestö PAU kertoo, että Posti aikoo muuttaa monen postilaisen työehtosopimuksen halvempaan.

Osapuolet tapaavat valtakunnansovittelijan keskiviikkona. Valtakunnansovittelijan työ on auttaa työriitojen sopimisessa.

Muovin vähentäminen voikin lisätä muovin käyttöä

Käytettyjä muovipulloja paalattuina
Uudessa direktiivissä korkin pitää pysyä muovipullossa kiinni. Tällä hetkellä korkki irtoaa pullosta, kun pullo avataan. Kuva: Riikka Pennanen / Yle

Muovin käyttö juomapullojen korkeissa voi lisääntyä. Syynä on Euroopan unionin direktiivi eli lainsäädännön ohje.

Direktiivillä halutaan vähentää kertakäyttömuovia. Nyt se kuitenkin lisää muovin käyttöä panimoteollisuudessa.

5n vuoden kuluttua EU-maissa korkkien pitää pysyä kiinni muovipullossa koko käytön ajan. Se tarkoittaa sitä, että korkkimallia pitää muuttaa.

Lisäksi pitää muuttaa pullojen pakkauksia. Se lisää muovin käyttöä ja maksaa panimoille paljon rahaa.

Suomalaiset ovat kierrättämisessä tunnollisia. Muovipulloista noin 90 prosenttia pannaan kierrätykseen ja lähes kaikki korkin kanssa. Silloin korkeista ei ole luonnolle haittaa.

EU-direktiivi tähtää siihen, että muovikorkit eivät päädy meriin. Kaikissa maissa muovipulloja ei kierrätetä kuten Suomessa.

Harmaahylkeiden kanta kasvaa edelleen

harmaahylje harmaalla merellä
Harmaahylkeen määrä kasvaa edelleen voimakkaasti. Kuva: AOP

Itämeressä on nyt paljon harmaahylkeitä. Hyljekanta kasvaa edelleen.

Tämän vuoden laskennoissa nähtiin Suomen merialueella yli 14 000 harmaahyljettä eli hallia. Koko Itämeren alueella kanta on jo yli 38 000.

Kanta on vahva varsinkin Suomen lounaisilla merialueilla.

Itämeren hallikanta on kasvanut keskimäärin noin 5 prosenttia vuodessa 2000-luvun alusta lähtien.

Aloite kesäajasta annettiin eduskunnalle

Eduskunnan lainsäädäntöjohtaja Tuula Kulovesi vastaanotti Katri Niittymäeltä (vas.), Hanna-Kaisa Siekkiseltä ja Ville Niemelältä Kesäaika pysyväksi ajaksi -kansalaisaloiteen eduskunnalle 11. marraskuuta
Eduskunnan lainsäädäntöjohtaja Tuula Kulovesi vastaanotti Katri Niittymäeltä (vas.), Hanna-Kaisa Siekkiseltä ja Ville Niemelältä kansalaisaloitteen. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Kansalaisaloite pysyvästä kesäaikaan siirtymisestä on luovutettu eduskunnalle.

Kesäaikaan jäämistä perustellaan sillä, että talviajassa on illalla vähemmän valoisaa aikaa.

Lisätunti valoa illassa antaa paremmat mahdollisuudet esimerkiksi liikuntaan työpäivien ja koulupäivien jälkeen.

Aloite keräsi melkein 54 000 kannatusilmoitusta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä