Maanantai 11.1.2016 (radio)

David Bowie on kuollut

David Bowie
David Bowie 1947 - 2016 Kuva: Ralph Gatti / AFP

Englantilainen muusikko David Bowie on kuollut.

David Bowiella oli syöpä. Hän oli 69-vuotias. Hän kuoli rauhallisesti kotona, perheen keskellä. 

David Bowie teki musiikkia kauan. Bowien ensimmäinen hitti oli Space Oddity vuonna -69. Bowien ulkonäkö ja musiikki muuttuivat koko ajan. Häntä kutsutaan rockin kameleontiksi.

David Bowien viimeinen levy tuli kauppoihin viime perjantaina.

Lihakset kuntoon omallla painolla

Mies harjoittelee käsilläseisontaa seinää vasten.
Käsillä voi seisoa. Kuva: Antti Kolppo / Yle

Nyt on suosittua kuntoilla niin, että käytetään vartalon omaa painoa hyväksi. Kuntoilija ei siis käytä kuntosalin laitteita, vaan hän esimerkiksi hyppii, punnertaa ja seisoo käsillään.

Kuntoilun ammattilaiset sanovat, että toinen suosittu asia ovat älylaitteet. Ne mittaavat esimerkiksi, montako askelta ihminen kävelee ja paljonko hän kuluttaa energiaa.

Jooga on suosittua myös tänä vuonna. Suomessa suosittuja ovat edelleen myös hiihto ja juoksu.

Ruotsi ja Tanska tekevät lisää yhteistyötä

Peter Hultqvist sekä Peter Christensen
Ruotsin ja Tanskan puolustusministerit Peter Hultqvist ja Peter Christensen. Kuva: EPA

Ruotsi ja Tanska alkavat tehdä yhteistyötä maanpuolustuksessa.

Ruotsi ja Tanska sopivat, että ne voivat esimerkiksi käyttää toistensa lentokenttiä ja satamia rauhan aikana. Tanska on sotilasliitto Naton jäsen, Ruotsi ei. 

Suomi ja Ruotsi ovat jo aikaisemmin sopineet yhteistyöstä puolustuksessa. Suomi ja Ruotsi aikovat tehdä yhteistyötä myös kriisin aikana. 

YK:n ensimmäinen yleiskokous 70 vuotta sitten

YK:n yleiskokous New Yorkissa 15. lokakuuta 2015.
YK:n yleiskokous lokakuussa 2015 New Yorkissa. Kuva: Jason Szenes / EPA

YK eli Yhdistyneet kansakunnat -järjestö kokoontui ensimmäisen kerran yleiskokoukseen 70 vuotta sitten Lontoossa. 51 valtiota perusti YK:n, nyt YK:ssa on mukana 193 valtiota.

YK:n tärkein tehtävä on toimia rauhan ja turvallisuuuden puolesta. YK yrittää myös vähentää maailman ihmisten nälkää ja köyhyyttä, saada kaikki lapset kouluun ja tehdä naiset tasa-arvoisiksi miesten kanssa.    

Golden Globe -palkinto Unkariin

Klaus Härö ulkomaisten Golden Globe -ehdokkaiden symposiumissa, Hollywoodin Egyptiläisessä Teatterissa sunnuntaina.
Miekkailija-elokuvan ohjaaja Klaus Härö. Kuva: Paul Buck / Epa

Suomalainen elokuva Miekkailija ei menestynyt Golden Globe -kilpailussa. Miekkailija oli yksi viidestä ulkomaisesta ehdokkaasta. Palkinnon voitti unkarilainen elokuva Saulin poika.

Etelä-Suomeen paljon lunta

Ihmiset kävelevät lumipyryssä Turussa.
Lumipyry Turussa. Kuva: Yle

Etelä-Suomessa sataa tiistaina aamulla paljon lunta. Etelä- ja Keski-Suomessa on myös kova tuuli, päivällä ja illalla ehkä jopa myrsky. 

Kovan tuulen ja lumisateen takia ajokeli on huono. Junat ehkä myöhästyvät huonon sään takia. Osa junavuoroista perutaan kokonaan.

Pohjoisessa ei sada lunta, siellä on kova pakkanen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä