Maanantai 11.2.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitkä vähentyvät maailmassa?

Oikea vastaus:

Hyönteiset.

2.Miksi hyönteisten vähentyminen on huono asia?

Oikea vastaus:

Luonto ei selviä ilman hyönteisiä.

3.Montako uutta ydinvoimalaa Euroopan komission mielestä tarvitaan?

Oikea vastaus:

Monta kymmentä.

4.Milloin Euroopan unioni haluaa lopettaa kivihiilen käytön?

Oikea vastaus:

30 vuoden kuluttua.

5.Millaista energiaa tuulivoima on?

Oikea vastaus:

Tuulivoima on uusiutuvaa energiaa.

6.Miksi yli 100 ihmistä on kuollut Intiassa?

Oikea vastaus:

He ovat juoneet laitonta alkoholia.

7.Millaisia oireita myrkytyksen uhreilla on ollut?

Oikea vastaus:

He ovat kärsineet vatsakivuista ja hengitysvaikeuksista

8.Miksi Intiassa ihmiset juovat laitonta alkoholia?

Oikea vastaus:

Köyhillä ihmisillä ei ole aina varaa ostaa alkoholia kaupasta.

9.Missä kävi viime vuonna ennätysmäärä turisteja?

Oikea vastaus:

Lapissa.

10.Paljonko Lapissa käyneiden turistien määrä kasvoi viime vuonna?

Oikea vastaus:

6 prosenttia.

11.Milloin uusi nimilaki tuli voimaan?

Oikea vastaus:

Tämän vuoden alussa.

12.Mistä asioista nimilaki määrää?

Oikea vastaus:

Nimilaki määrää, minkälaisia etunimiä ja sukunimiä Suomessa saa olla.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä