Maanantai 11.2. (radio)


Hyönteisten määrä vähentyy

Vehnää puidaan.
Myrkyt vähentävät hyönteisten määrää. Kuva: Jim Pickerell / AOP

Hyönteiset vähentyvät maailmassa. Kansainvälinen tutkimus kertoo, että 10 vuoden kuluttua 25 prosenttia hyönteisistä on poissa. 

Tutkimuksesta selviää, että 100 vuoden kuluttua hyönteisiä ei ole enää ollenkaan. Jos hyönteisiä ei ole, luonto ei selviä. 

Hyönteisten vähentyminen johtuu hyönteismyrkyistä. Myös esimerkiksi kaupunkien laajentuminen ja ilmaston lämpeneminen vähentävät hyönteisiä.

EU tarvitsee uusia ydinvoimaloita, sanoo komissio

Cattenomissa, Ranskassa sijaitseva ydinvoimala.
Ydinvoimaloita tarvitaan lisää, sanoo Euroopan komissio. Kuva: Julien Warnand / EPA

Euroopan komissio sanoo, että EU tarvitsee monta kymmentä uutta ydinvoimalaa. 

Euroopan komission mielestä ydinvoimaloita on pakko rakentaa lisää, että ilmastopäästöjä tulee vähemmän. Euroopan unioni haluaa lopettaa kivihiilen käytön kokonaan 30 vuoden kuluttua. Kivihiili aiheuttaa paljon päästöjä. 

Tulevaisuudessa EU:n sähkö tulee vain ydinvoimasta ja uusiutuvasta energiasta. Esimerkiksi tuulivoima on uusiutuvaa energiaa. Ilmastonmuutos nostaa maapallon lämpötilaa. Päästöt nopeuttavat ilmastonmuutosta.

Myrkkyviina tappaa ihmisiä Intiassa

Itsevalmistettua maalaisviinaa juodaan kadulla Kalkutassa.
Itse tehtyä viinaa juodaan kadulla Intiassa. Kuva: Piyal Adhikary / EPA

Intiassa yli 100 ihmistä on kuollut, kun he ovat juoneet laitonta alkoholia. Lisäksi moni on joutunut sairaalaan myrkytyksen takia. 

Myrkytyksen uhrit kärsivät vatsakivuista ja hengitysvaikeuksista ennen kuolemaansa. 

Intiassa köyhillä ihmisillä ei ole aina varaa ostaa alkoholia kaupasta. Myrkyllinen alkoholi tappaa usein ihmisiä Intiassa. Nyt sattunut tapaus on kuitenkin harvinaisen paha.

Lapissa kävi ennätysmäärä turisteja

Joulupukin Pajakylä Rovaniemellä.
Turisteja joulupukin Pajakylässä Rovaniemellä Lapissa. Kuva: AOP

Lapissa kävi viime vuonna enemmän turisteja kuin koskaan aikaisemmin. 

Eniten ulkomaalaisia turisteja tuli Lappiin Iso-Britannista ja Ranskasta. Ulkomaalaiset yöpyivät Lapissa lähes 6 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Lapissa matkailijoiden määrä on lisääntynyt paljon nopeammin kuin muualla Suomessa. 

Turisteja menee Lappiin eniten joulukuussa.

Uusi laki määrää nimistä

Sukunimitaulu
Suomessa on uusi nimilaki. Kuva: Timo Sihvonen/ Yle

Suomessa on uusi nimilaki. Laki tuli voimaan tämän vuoden alussa. Nimilaki määrää, minkälaisia etunimiä ja sukunimiä Suomessa saa olla. 

Selkouutisten nettisivuilla on nyt 2 videota, jotka kertovat uudesta nimilaista. Toinen video kertoo etunimistä, ja toinen video kertoo sukunimistä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä