Maanantai 11.3.2019 (radio)

Virolainen työvoima palaa nyt kotiin

Virolaisten muutto Suomeen alkoi toden teolla vuosituhannen alussa ja Suomi oli pitkään muuttovoittaja, mutta vuonna 2017 virolaisia muutti enemmän Suomesta Viroon kuin Virosta Suomeen.
Lähde: MDI Väestöennuste 2040 ja Viron tilastovirasto Kuva: Petteri Juuti / Yle

Virolaiset työntekijät ovat alkaneet lähteä pois Suomesta. Virolaiset muuttavat nyt takaisin Viroon.

Tällä hetkellä Suomesta Viroon muuttaa enemmän ihmisiä kuin Virosta Suomeen. Käänne tapahtui noin 2 vuotta sitten.

Viron Suomen suurlähettiläs Harri Tiido sanoo, että paluumuutto johtuu Viron talouskasvusta. Viron talous kasvaa nyt nopeammin kuin Suomen talous. Palkat ovat nousseet, ja samalla ero Viron ja Suomen palkkojen välillä on pienentynyt.

Kotiinpaluu houkuttaa virolaisia myös sen takia, että elinkustannukset Virossa ovat halvemmat kuin Suomessa.

Suurlähettiläs Tiido sanoo, että esimerkiksi virolaisten rakennusmiesten määrä Suomessa on vähentynyt yli 30 prosenttia huippuvuosista.

Maakuntahallitus pohti Helsinki-Tallinna -junatunnelia

juna tunnelissa
Helsingin ja Tallinnan välille suunnitellaan junatunnelia. FinEst Bay Arena Helsinki -hankkeen havainnekuva. Kuva: FinEst Bay Area Helsinki

Uudenmaan maakuntahallitus on ottanut kantaa junatunneliin, jota suunnitellaan Helsingin ja Tallinnan välille.

Maakuntahallitus sanoo, että jos tunneli rakennetaan, sen pitää kulkea Helsingin päärautatieaseman kautta Helsinki-Vantaan lentokentälle. Maakuntahallituksen linjaus ei silti sulje pois muita vaihtoehtoja.

Tunnelisuunnitelmia on olemassa 2, ja reittivaihtoehtoja on ollut useita. Esimerkiksi liikemies Peter Vesterbackan tunnelihankkeessa on suunniteltu, että tunneli kulkee lentoasemalle Espoon Keilaniemen kautta.

VR:lle uusia vetureita

Havainnekuva uudesta dieselveturista
Uudet dieselveturit ostetaan Sveitsistä Kuva: VR Group

VR aikoo ostaa uusia vetureita.

VR ostaa 60 uutta dieselveturia sveitsiläiseltä Stadler-firmalta. Hankinnan arvo on noin 200 miljoonaa euroa.

Uudet veturit on suunniteltu toimimaan jopa 40 asteen pakkasessa. Suunnittelussa on kiinnitetty huomiota esimerkiksi siihen, että veturin alustaan ei kerry jäätä eikä lunta.

Uudet veturit tulevat pääosin tavaraliikenteeseen.

Nelostiellä sattui ketjukolareita

Kolarisuma Oulussa Nelostiellä 11.3.2019.
Nelostiellä Oulussa ajettiin yli 20 auton ketjukolari. Kuva: Risto Degerman / Yle

Nelostiellä Oulussa on tänään sattunut 2 isoa ketjukolaria. Kukaan ei kuollut kolareissa, mutta yhteensä 13 ihmistä on viety sairaalaan.

Toisessa kolarissa oli mukana 21 ajoneuvoa ja toisessa 5.

Ajokeli Oulun seudulla on ollut huono.

Japanissa muistettiin luonnonkatastrofia

Mies muistomerkillä.
Vanha mies tsunamissa kuolleiden muistomerkillä. Kuva: Kimimasa Mayama / EPA

Japanissa on useissa muistohetkissä muistettu 8 vuoden takaista luonnonkatastrofia.

Japanissa sattui maaliskuussa 2011 voimakas maanjäristys, jota seurasi tsunami eli hyökyaalto. Luonnonkatastrofi aiheutti ydinonnettomuuden Fukushiman ydinvoimalassa.

Katastrofissa kuoli melkein 20 000 ihmistä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä