Maanantai 11.5.2020 (radio)

Oikeusasiamies arvostelee poliisia

poliisin tiesulku ykköstie
Poliisi valvoi liikennettä muusta maasta eristetyn Uudenmaan rajalla. Kuva: Antti Haanpää / Yle

Oikeusasiamies moittii poliisia. Oikeusasiamiehen mielestä poliisi on antanut sakkoja ilman perustetta.

Uudenmaan raja oli huhtikuussa suljettuna koronaepidemian takia. Poliisi valvoi rajaa. Poliisi antoi ihmisille sakkoja, kun he yrittivät mennä Uudenmaan rajan yli.

Oikeusasiamies sanoo, että Uudenmaan rajan ylittäminen ei ollut laissa rangaistavaa. Siksi poliisi ei saanut antaa sakkoja ihmisille, jotka ylittivät rajan.

Suomen uudet koronatartunnat

Koronaviruksen näytteenottopaikalle opastava kyltti.
Koronaviruksen näytteenottopaikalle opastava kyltti. Kuva: Heikki Haapalainen / Yle

Suomessa on nyt lähes 6000 varmaa koronavirustartuntaa. Uusia tartuntoja on 22.

Uusia koronakuolemia on vuorokaudessa 4. Nyt koronaviruksen aiheuttamaan tautiin on kuollut Suomessa yhteensä 271 ihmistä.

Suomalaiset tyytyväisiä etätöihin

Kuvassa mies käyttää kannettavaa tietokonetta ulkona.
Koronakevät on pitänyt miljoona suomalaista etätöissä kodeissaan ja pihoillaan pian parin kuukauden ajan. Kuva: Silja Viitala / Yle

Etätyöstä on tehty nettikysely.

Suuri osa ihmisistä on sitä mieltä, että kotona työhön voi keskittyä hyvin. Kotona on vähemmän häiriöitä kuin työpaikalla.

Yli puolet vastaajista kaipaa kuitenkin työkavereita. Yli miljoona suomalaista on ollut tänä keväänä etätöissä eli tehnyt töitä kotona.

Nettikyselyyn vastasi 5 450 ihmistä.

Moni maa helpottaa rajoituksia

Hiljentynyt katu Ranskassa.
Tavallisesti ihmisiä kuhiseva ravitolakatu Pariisissa on autio. Kuva: Juha Nurminen

Monessa Euroopan maassa on maanantaina poistettu joitakin koronarajoituksia.

Espanjassa ihmiset saavat taas tavata perhettään ja ystäviään. Ravintoloiden ja kahviloiden terassit saavat myös aueta, mutta ne saavat ottaa sisään vain rajoitetun määrän ihmisiä.

Kouluja avataan ainakin Norjassa, Sveitsissä ja Hollannissa. Ranskassa avataan esimerkiksi kampaamot ja kirjakaupat. Ihmiset saavat myös liikkua ulkona.

Paltamon sääksikamerassa muna

Miila sääksi parin päivän ikäisen munan kanssa Paltamon sääksikamerassa.
Miila sääksi parin päivän ikäisen munan kanssa Paltamon sääksikamerassa. Kuva: Vesa Hyyryläinen / Paltamon sääksikamera

Sääksi eli kalasääski näkyy Sääksisäätiön pesäkameroissa. Sääksi on iso petolintu, joka elää järvillä ja merellä.

Sääksisäätiön pesäkameroita on Paltamossa, Janakkalassa ja Ylläslompolossa. Myös WWF:n Luontolivellä on sääksikamera Saimaalla. Kameroiden kuvista voi tarkkailla sääksen elämää.

Paltamon sääksikamerassa Kainuussa näkyy sääksipari Miila ja Penna. Miila ja Penna muuttivat Afrikasta takaisin Paltamoon ennen vappua. Nyt pesässä on jo 1. muna.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä