Maanantai 11.6.2018 (radio)


Singaporen tapaaminen

Turvamies vartioi Kim Jong-unin majapaikan edustalla Singaporessa.
Turvamiehet vartioivat Singaporen tapaamista. Kuva: Lynn Bo Bo / EPA

USA:n ja Pohjois-Korean johtajien tapaaminen alkaa Singaporessa. Tapaaminen on tiistaina.

USA:n presidentti Donald Trump ja Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un keskustelevat aluksi kahdestaan. Mukana ovat vain tulkit. Sen jälkeen kokoukseen osallistuu enemmän ihmisiä.

Trump ja Kim keskustelevat Pohjois-Korean ydinaseista. USA haluaa, että Pohjois-Korea luopuu ydinaseista.

Maailmalla jännitetään, miten tapaaminen onnistuu. Kukaan ei osaa sanoa, mitä Trump ja Kim ajattelevat tai aikovat tehdä. He ovat tosi epätavallisia johtajia.

Köyhät eläkeläiset

seniorin jalat
Eläkeläisillä on usein pulaa rahasta. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Täällä Suomessa monilla eläkeläisillä on liian vähän rahaa. Tieto on uudesta kyselystä, jonka vastaajat olivat eläkeläisiä.

Kyselyssä puolet eläkeläisistä sanoi, että heillä on vaikeuksia saada rahat riittämään. Noin 10 prosenttia eläkeläisistä sanoi, että heillä on isoja rahaongelmia. Osa eläkeläisistä ei pysty ostamaan edes kaikkia lääkkeitä.

Kysely tehtiin viime syksynä. Vastaajia oli melkein 3000.

Pelastuskoirat testissä

Oulussa järjestetään rauniokoirien kansainvälinen harjoitteluleiri.
Pelastuskoira työssä. Kuva: Yle

Vantaalla järjestettiin viikonloppuna testi pelastuskoirille. Pelastuskoirat etsivät ihmisiä esimerkiksi talojen raunioista.

Testissä koirien piti löytää ihmiset, jotka olivat piilossa raunioissa. Koirat näyttivät oikeat paikat hakkumalla.

Hyvät pelastuskoirat voivat päästä ulkomaille auttamaan pelastustöissä esimerkiksi maanjäristyksen jälkeen.

Täällä Suomessa pelastuskoirat etsivät esimerkiksi ihmisiä, jotka ovat eksyneet metsään. Suomessa on melkein 200 pelastuskoiraa.

Varkaat katuivat

mankka, bassokitara, pelikonsoli ja niiden päällä A4-lappu
Varkaat palauttivat melkein kaikki tavarat ja pyysivät anteeksi. Kuva: Hannah Honkanen

Lopuksi vielä erikoinen rikosuutinen.

Varkaat veivät tavaraa nuorten kahvilasta Jaspiksesta, joka on Haminan kaupungissa. Varkaat veivät esimerkiksi tietokoneita, pelikonsolin ja kitaran.

Tavaroiden arvo oli noin 6000 euroa. Se on iso summa nuorten kahvilalle, ja nuoret olivat surullisia. Nuoret tykkäävät viettää aikaa Jaspiksessa.

Jaspiksen johtaja kirjoitti asiasta Facebookiin. Hän toivoi, että varkaat palauttavat tavarat.

Yllätys oli kuitenkin suuri, kun Jaspiksen ovelta löytyi 3 jätesäkillistä tavaraa. Varkaat palauttivat tavarat. Mukana oli myös lappu, jossa varkaat pyysivät anteeksi.

Myös poliisi ihmettelee. Ei ole ollenkaan tavallista, että varkaat palauttavat tavaraa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Tulin Suomeen

Kaksi naista istuu lähekkäin ja hymyilee

Satu Leiskon uudessa selkokirjassa maahanmuuttajat kertovat elämästä Suomessa.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomi-koulut

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä