Maanantai 11.9.2017 (radio)

Hirmumyrsky Irma heikkenee

Yhdysvaltain sää- ja valtamerentutkimusorganisaation (NOAA) välittämä sateliittikuva hurrikaani Irman etenemisestä Floridan yllä 10. syyskuuta.
Satelliittikuva Irma-myrskystä Floridassa. Kuva: NOAA / EPA

USA:ssa hirmumyrsky Irma on heikentynyt. Se liikkuu pohjoiseen Floridassa.  

Sunnuntaina myrsky teki vielä pahaa jälkeä. Ulkona ei voinut liikkua, vesi nousi kaduille ja taloihin. Sähköt ovat poikki yli 4 miljoonasta kodista.  

Ennen Floridaa Irma kulki Karibianmeren saarten yli. Esimerkiksi Kuubassa, Haitissa ja St. Martinin saaressa se kaatoi puita ja rikkoi taloja. Melkein 30 ihmistä kuoli.

Irma oli yksi maailman historian kovimmista myrskyistä.

Aurinkosähkö ja biokaasu kiinnostavat

Mies tankkaa biokaasua
Biokaasua tankkiin. Kuva: Markku Ojala / AOP

Uusiutuva energia, eli esimerkiksi aurinkosähkö ja biokaasu, kiinnostavat nyt firmoja.

Monet firmat hakevat valtiolta rahaa, joka auttaa niitä kehittämään aurinkopaneeli- ja biokaasujärjestelmiä. Valtio antaa rahaa, koska Suomen täytyy vähentää pakokaasuja ja öljyn käyttöä.

Biokaasua tehdään jätteistä ja kasveista, esimerkiksi puiden oksista. Biokaasu on suomalaista, ja siksi sen käyttö tuo myös työpaikkoja.

Suomessa on noin 3 500 biokaasuautoa, Ruotsissa niitä on jo 50 000.   

Sokeritehdas tarvitsee lisää viljelijöitä

Viljelijä Matti Pere
Matti Pere aloitti sokerijuurikkaan viljelyn tänä vuonna. Kuva: Jari Kärkkäinen / Yle

Suomen ainoa sokeritehdas Sucros yrittää houkutella lisää ihmisiä viljelemään sokerijuurikasta.

Euroopan unioni vapauttaa sokerin tuotannon tänä syksynä, eli jokainen jäsenmaa saa tuottaa niin paljon sokeria kuin haluaa. 50 maatilaa on aloittanut sokerijuurikkaan viljelyn tänä vuonna. Sucros toivoo, että ensi vuonna uusia tiloja on 100.

Jos sokerinviljelijöitä ei saada lisää, Suomen ainoa sokeritehdas joutuu ehkä lopettamaan. 

Seinämaalaukset ovat suosittuja

Millo maalaa muraalia Jyväskylässä.
Seinämaalaus syntyy Jyväskylään. Kuva: Simo Pitkänen / Yle

Kaupungeissa tehdään nyt paljon isoja seinämaalauksia. Syyskuussa seinätaidetta valmistuu yli kymmeneen kaupunkiin.

Seinämaalauksia tekevät yleensä ammattitaiteilijat, ja siksi ne ovat usein parempia kuin graffitit. Seinämaalauksiin on aina lupa ja taiteilija saa niistä palkkaa.

Seinämaalauksen maksaa yleensä talon omistaja. Joskus maalauksen voi maksaa esimerkiksi firma tai yhdistys.  

Kirjastojen sankari Matti Pohto

mies reppu selässä, kirja kädessä vesikelkan vieressä
Matti Pohtosta ei ole yhtään valokuvaa. Taiteilija Tapani Lemminkäinen kuvitteli hänet tämän näköiseksi. Kuva: Johannes Wiehn.

Matti Pohto on suomalaisen kirjallisuuden sankari, joka on unohdettu.

1800-luvun alkupuolella Matti Pohto käveli tuhansia kilometrejä ympäri Suomea. Hän keräsi kirjoja. 4 000 suomenkielistä kirjaa tarvittiin niiden tilalle, jotka paloivat Suomen suurimman kirjaston mukana Turussa 190 vuotta sitten. Matti Pohto ehti kerätä melkein kaikki 4 000 kirjaa. Vain muutama puuttui, kun hän kuoli.

Matti Pohto keräsi kirjoja, vaikka hän oli köyhä eikä päässyt lapsena kouluun.  

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä